Sådan skal klassiske Mini’er fremtidssikres


Det ser ikke sådan ud lige nu. Men kommer der en dag, hvor benzin bliver forbudt, vil der stadig kunne køre klassiske Mini’er rundt på vejene.

Hvad gør vi, den dag benzin bliver forbudt? Hvis… det kommer dertil. Den problemstilling bliver ikke noget, ejerne af originale Mini’er skal forholde sig til. I hvert fald ikke hvis de sender bilerne forbi Mini Recharge.

Lige nu er det kun en mulighed for britiske kunder. Men så er det også noget mærket selv står bag. Og du har nok allerede gættet, hvad der sker.

For Mini Recharge-programmet bytter den originale benzinmotor – uanset om den så er på 894 eller 1.275 kubik – ud med en lille elmotor.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Det oplyser Mini i en pressemeddelelse.

Men den særligt udvalgte skare af MINI-folk på fabrikken i Oxford smider ikke forbrændingsmotoren ud. I stedet bliver den sendt til opbevaringen, og ombygningen til elbil laves på sådan en måde, at benzinmotoren nemt kan lægges i bilen igen. Hvis nu ejeren skulle fortyde.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Når Mini’en er bygget om til elbilen, vil den have en 90 kWh-batteripakke. Nok til at sende bilen fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder. Rækkevidden er dog ikke imponerende. Faktisk er der bare 160 kilometer (i cirka-tal) mellem opladningerne, oplyser Mini.

Til gengæld kræver ombygningen ikke, at bilerne indregistreres påny. Desuden må bilerne køre i byzoner forbeholdt nul- og lavemissionsbiler. Som eksempelvis i London, hvor der for benzin-og dieselbiler lige nu er en miljøafgift for at komme ud og ind af byen.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk