Sådan ser det ud, når Toyotas topboss prygler GR Yaris


Der kommer en rally-udgave af Yaris GR, og det vil Toyota gerne gøre opmærksom på. Derfor satte man topchefen bag rattet.

Toyota Gazoo Racing har sendt nogle ret imponerende optagelser ud for at leve på det store internet. I hvert fald hvis man godt kan lide dækrøg. Og hvis du læser denne artikel, ved vi, du er én af de typer.

Bilen er en kommende udgave af GR Yaris, som Toyota vil bruge til rallyløb, og i Tokyo gav mærket et lille forsmag på, hvad den arrige hot hatch kan. Udover Jari-Matti Latvala, lederen af Toyota Racing Team, viste Toyotas 65-årige administrerende direktør, Akio Toyoda, også sine køreevner.

Prototypen, der hedder GR Yaris Rally1 WRC, er stadig iklædt det meste af sin camouflage. For os indikerer det, at Toyota endnu ikke er klar til at løfte sløret for alt om den vilde Yaris. Japanerne har da heller ikke sagt noget om de tekniske specifikationer… endnu.



En kommende rally-raket
Men vi kan se nye, meget vildere luftindtag, et bredere bodykit og en kæmpe hækvinge. Bedre er den camouflage heller ikke.

Jari-Matti Latvala var den første til at køre prototypen, og han fik senere selskab af Toyoda i en mere almindelige Yaris. Efter et par omgange vendte Latvala tilbage til banen og fulgte Toyoda rundt et stykke tid. Alt i mens de to gjorde alt for at flå dækkene på bilerne i smadder.

LÆS OGSÅ: Ejer af beslaglagt Lamborghini: Politiet har ingen beviser

Reklame-video:

Toyota GR Yaris havde premiere i begyndelsen af 2020, og det var med nyheden om, at japanerne havde lagt verdens kraftigste trecylindrede turbo-motor ned mellem forhjulene. For dem, der måtte have glemt det, så har Toyota GR Yaris 261 hestekræfter i Europa.

På hjemmemarkedet i Japan har den ti hestekræfter mere. Men alverdens tunere har allerede fået meget mere ud af motoren. Toyota selv har omvendt bevist, at forbrændingsmotoren i GR Yaris sagtens kan køre på andet end benzin – nemlig brint.

Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk