Sådan så det ud, da Ferrari F40 blev samlet

Sådan så det ud i 1989, da Ferrari samlede F40 på fabriksgulvet i Maranello

Vi skal tilbage til 1989. Til Italien og Ferraris fabrik i Maranello helt præcist. Her rullede en F40 – verdens hurtigste gadebil – af samlebåndet.

Det er hverken samlearbejdet rundt om den første eller sidste Ferrari F40, du kan se på billedet længere nede i denne artikel.

Ikke desto mindre er det et ret så sjældent indblik i hverdagen på Ferraris fabriksgulv i Maranello. Her samlede man mellem 1987 og 1992 F40-modellen. Den sidste gadebil i mærkets historie som fik Enzo Ferrari godkendelse.

LÆS OGSÅ: TEST – VI KØRER F40 – ENZOS TURBOMONSTER



Bilen har en 3,8-liters V8-motor med dobbelte turboer, hvilket er nok til en topfart på 340 km/t. Dermed var F40’eren på et tidspunkt verdens hurtigste gadebil.

Lige ovenover F40’eren hænger en F438.

Der skulle kun have været 400 biler. Men officelt producerede Ferrari 1.311 F40-biler. Nogle siger, at der blev bygget flere. Dog er der bred enighed om, at Ferrari ikke producerede mere end 1.500 eksemplarer. Det der med tal gør italianerne ikke så højt op i.

Og dog for bilen har 478 hestekræfter. Svimlende meget i slut-80’erne.

 

Ud fra billedet eller den medfølgende tekst i Twitter-opslaget er det ikke til at blive klog på, hvilket nummer i rækken den specifikke bil har.

Men vi kan se, at bilen lakeret i farven Rosso Corsa. Ligesom samtlige andre F40 i øvrigt. Og så tænker du måske “Jamen, jeg har da set modellen i både gul og sort”.

Det er meget muligt.

Men i så fald er der tale om omlakeringer, Ferrari ikke havde noget med at gøre. I hvert fald ikke officelt. Hvis du vil læse om en mand, der har virkelig mange eksemplarer af den ellers virkeligt sjældne bil, bør du læse vores artikel om sultanen af brunei, Hassanal Bolkiah Muizzaddin Waddaulah.

Eller mere specfikt om hans bilsamling, der anslås at bestå af mere end 7.000 biler. 11 af dem er Ferrari F40. To af dem er den hardcore racerbil, F40 LM.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk