Sådan monterer du luftundervogn

Moderne luftundervogne kommer i dag med Tüv-godkendelse til bilen – vi tager dig med til en professionel montering!

Tilbage i midten 00‘erne hittede luftundervognen til stylede biler for første gang. Dengang var der meget få producenter såsom G.A.S og Airbaggit, der kunne levere undervogne til en forholdsvis lille modelskare og samtidig uden noget som helst, der lignede en godkendelse.

Derfor gik hypen lidt i sig selv, og først nu har luftundervognen for alvor fået sit comeback i langt mere moderne udgaver, som kører helt fantastisk.

Men det store vendepunkt er, at producenterne nu får TÜV-godkendt deres undervogne specifikt til bilmodellerne, hvilket gør det muligt at syne og godkende sin bil.


Også priserne er helt anderledes nu. For eksempel koster den monterede TA Technix-undervogn i vores guide 12.500 kr.  Det er ikke mere end en god gevindundervogn, men luft giver mange flere muligheder for en stylet bil. Monteringen er kompliceret, så du skal nu holde tungen lige i munden.

LÆS OGSÅ: 6 vilde biler med 6 hjul

Værktøj:
Monteringen kræver adgang til et værksted, hvor du kan komme til en masse forskelligt værktøj til blandt andet el-arbejde, montering af undervogn og opbygning af komponenter. Så her kan din hobby-værktøjskasse desværre ikke slå til.

Tidsforbrug:
Du skal være omhyggelig med monteringen og følge alle anvisninger, hvis godkendelsen skal være gældende. Derfor tager det meget længere tid, end du lige tror. Vi brugte cirka 10 timer hos Airride.dk, og de er vel at mærke professionelle.

Pris:
En TA Technix luftundervogn som monteret i guiden her, koster 12.500 kr. alt inklusiv hos Airride.dk. Hvis du efter at have set, hvor kompliceret det er, ikke har mod på monteringen selv, så flere firmaer ikke meget for en fuldt ud køreklar løsning. Det er altså sindssygt billigt for alt det arbejde.

Montering af forreste bælge

1) Hjulene afmonteres, så der er fri passage til fjederbenene. Start med at give alle bolte og samlinger rustløsner.

2) Bolten til sammenspænding af fjederben og spindel løsnes og med nogle hårde slag på spindlens top adskilles de to.

3) Topmonteringen sidder med en enkelt centerbolt, som du nu løsner. Derefter kan fjederbenet fjernes fra bilen.
4) Sådan ser en godt og grundigt træt gevindundervogn ud. Det er nogle dage siden, at den kunne justeres i højden.

5) hvis du vil have bilen ekstra lav, kan der fjernes et gummistop i bælgene. Nu skruer du de originale tårnlejer over på.
6) Fjern inderskærmen ved at løsne skruerne rundt i hjulkassen. Du skal trække en luftslange til hvert hjul og skal bruge plads.

7) Montér nu selve benet med luftbælgen på samme måde, som gevindundervognen blev afmonteret. Bare baglæns.
8) Find en vej til luftslangen, så den kan komme fra hjulkasse til torpedokassen. Her går vi igennem et originalt hul.

9) Luftslangen er lavet i PVC og kan gnaves i stykker, hvis den er ubeskyttet. Så her bliver den pakket ind i en gummislange.
10) Slangen monteres med den medfølgende omløber og fjeder, som sikrer, at der ikke kommer knæk på slangen.

11) Slangen trykkes ind over studsen på luftbælgens konsol og omløberen skrues på. Slangen bliver fastgjort med holdere.

12) Slangerne fra begge forhjul samles i et T-stykke, hvor der senere bliver monteret en fødeslange fra luftventilerne.
FÆRDIG! Sådan ser en færdigmonteret luftbælg ud foran på en Golf IV. Nu skal vi videre i bagenden, som er endnu lettere at lave.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: