Sådan hænger de nye bilafgifter sammen

Foto: Søren Juul

Siden aftalen om nye bilafgifter for 2021 blev fremlagt af Skatteministeriet fredag 4. december har bilbranchen gravet sig ned i aftaleteksten for at finde hoved og hale i den.

En af de aktører, der prøver at forstå forslaget, er Quickimport, der forhåndsvurderer og behandler afgifter for private og professionelle kunder, skriver Bil Magasinet.

Får vi mere simple afgifter på biler?
“Nej – tværtimod – lovgivningen er mindst lige så kompliceret som tidligere. Man har ikke tænkt brugte biler ind i reglerne. Tænk på hvor mange biler, der slet ikke har oplysninger om CO2-udledning registreret. Vi har stadig til gode at se selve lovforslaget og kommentarer til det, før vi kan vurdere, hvordan man vil beregne brugte bilers registreringsafgift,” siger adm. direktør og værdifastsætter Jens Peter Larsen fra Quickimport.

“Motorstyrelsen har meldt ud, at man skal bruge mindst seks måneder på at integrere de tekniske ændringer i deres IT-systemer, og alene de tekniske rettelser vil koste mindst 38 mio. kr. Det viser lidt om, hvor kompliceret en størrelse, vi har med at gøre.”


Er det nemt at udregne afgiften på en ny bil med de nye regler?
“Nej, beregningen består af op mod 10 mellemregningslinjer. Det er fortsat en kompliceret størrelse af beregne registreringsafgift i Danmark.”

Bundfradrag og skalaknæk i 2021
Der indføres nye skalaknæk, hvor de første 65.000 kr. kun beskattes med 25 pct., de næste 137.000 kr. skal beskattes med 85 pct., og alt over 202.000 kr. skal beskattes med 150 pct.

Derudover indføres der et bundfradrag, som betyder at der fra 2021 ikke betales registreringsafgift af fossilbiler for de første 21.700 kr. For plugin-hybrider er bundfradraget yderligere 50.000 kr., og for elbiler er det yderligere 170.000 kr.


Quickimports kommentar:

Regeringen har valgt at fastholde den værdibaserede registreringsafgift. Det betyder, at dyre biler fortsat vil betale mere i registreringsafgift end de billige.

Da man har valgt at fjerne tidligere fradrag og tillæg for sikkerhedsudstyr, brændstoføkonomi og lignende, indføres der i stedet en bundfradrag for alle biler. Derudover har man valgt at give plug-in hybrider og elbiler nogle markante bundfradrag, for at øge incitamentet til at køre i grønne biler.

For veteranbiler betyder de nye afgiftsregler også en del – bl.a. fordi originalitetskravet er fjernet.

En afledt effekt af denne nye beskatning er, at billige (konventionelle) biler vil blive endnu billigere – f.eks. vil Dacia falde i afgift, også selvom de ikke er meget miljøvenlige. Dette skyldes de nye skalaknæk (hvor de første 65.000 kr. kun beskattes med 25%) og bundfradraget.

Men den store vinder er helt sikkert elbilerne og dyre plug-in hybrid biler. De bliver nemlig lempet i registreringsafgift, uden at få det nye tillæg for CO2-udledning. Således lemper man de ”dyre” plug-in hybrid biler, såsom Mercedes C350e, BMW X5 plug-in hybrid og lignende modeller med mere end 100.000 kr. i afgift på nye biler.

Samtidig hæver man grænsen for, hvornår en elbil stadig er afgiftsfri, og dermed vil den meget populære Tesla Model 3 blive helt afgiftsfri, også selvom man tilvælger ekstraudstyr.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre.