Sådan fungerer det, når Koenigsegg crashtester deres håndbyggede hypercars

Crashtest af Koenigsegg

Det gør ondt at se på, når en mand tæver løs på en Koenigsegg med en hammer – eller smasker bilen ind i en væg. Svenskerne har dog et smart trick i ærmet, så det ikke gør lige så ondt i pengepungen at smadre de unikke biler.

Det er let nok for de store bilfabrikanter, når der skal laves forskellige crashtest. De smadrer en bil, smider den væk, og tager en ny og smadrer den osv. Men det er ikke muligt for en lille fabrikant som svenske Koenigsegg, der kun producerer et lille antal biler om året.

Så derfor har de fundet ud af, at hvis du fabrikerer bilens monocoque så stærk, at den simpelthen ikke går i stykker under de mange tests, så spares der rigtig mange penge. Det er altså den samme bil, som smadres igen og igen – bare med nye pladedele, hjul osv. hver gang.

Mere om Koenigsegg her!

Det fortæller Christian Von Koenigsegg om i den spændende video herunder:

Klik frem og tilbage på pilene