Sådan skaber bilfabrikkerne duften af ny bil

Nissan har næser ansat. Et helt hold af ingeniører i udviklingensafdelingen får dagen til at gå med kun at dufte til ting og sager i mærkets kabiner.
Foto: Nissan Europe

Nissan har næser ansat. Et helt hold af ingeniører i udviklingensafdelingen får dagen til at gå med kun at dufte til ting og sager i mærkets kabiner.

Åh, duften af ny bil. Det er der få ting her i verden som kan hamle op med. Og det ved bilfabrikkerne udmærket godt. Derfor hældes der hvert år millioner af udviklingskroner i at få nye biler til at dufte helt rigtigt, fra det øjeblik de kører af samlebåndet.

Nej, det er ikke en joke. Sådan foregår det rent faktisk. Og nu har Nissan Europa fortalt lidt mere om, hvordan de bærer sig ad. Som eksempel har de brugt den nyeste Nissan Qashqai.

Alt duft-testes
Peter Karl Eastland er ledende ingeniør i den del af Nissans udviklingsafdeling, der tager sig af dufte. Det er hans – og de andre medarbejders opgave – at sikre, at kunderne mødes af de helt rigtige dufte, når de stikker snuderne ind i kabinen første gang.



Det skal sætte en positiv oplevelse i gang, forklarer Nissan.

– Vi går efter at give kunden den bedste sanseoplevelse. Mens smag og præferencer udvikler sig over tid, forbliver duftindtryk konstante. Derfor er en del af vores arbejde at sikre, at ethvert materiale, vi bruger, altid har den perfekte duft, siger Peter Karl Eastland

Duft-ingeniørerne, hvis man da kan kalde dem det, arbejder med alle materialer i kabinen. For kabinen skal dufte på samme måde, uanset om temperaturen eksempelvis stiger. Så hvis de fintfølende næser opfanger en anderledes duft, arbejder hele holdet på at finde en løsning.

Ikke de eneste
Det hele kan lyde en smule overdrevet. Men Nissan mener det dødalvorligt. Eastland og holdet er derfor ikke alene om opgaven. De har kolleger i både Japan og USA.

Nissan er ikke den eneste producent, der hyrer folk med gode næser. Audi gør præcist det samme.

I Ingolstadt har man ovenikøbet et glimerende betegnelse for den type ansatte – de arbejder nemlig som en del af tyskernes ‘nose team’. Og sådan har det være længe, Audi har haft duft-ingeniører ansat siden 1985. Altså i tæt på 40 år.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk