Det er løgn. For BMW har faktisk leget med tanken i flere årtier nu. Pickup-idéen er dog blevet på prototype-stadiet.
Mercedes har gjort det. Og – skal det retfærdigvis siges floppede – fælt. Måske er det netop fordi man ikke vil løbe ind i en fiasko af X-Klasse-lignende proportioner, at BMW hårdnakket nægter at køre en pickup til en del af programmet fra Munchen.
LÆS OGSÅ: 300.000 bilister bruger den – nu lukker populær app
I hvert fald er en pick ikke en del af designchef Adrian van Hooydonks planer. Det afslører han over for BMW Blog. Men det er dog ikke, fordi Hooydonks designhold ikke har gjort forsøget. I 2019 skar man den sidste tredjedel af taget på X7.
LÆS OGSÅ: BMW gjort til grin – Kunstig intelligens tegner pænere BMW’er end mærket selv
Og før det skar mærket så langt tilbage som i 1980’erne ikke bare taget af én men hele to af datidens 3-Serie, E30. Begge biler blev bygget i 1986. Og BMW’s egne folk bruge i hvert fald den ene bil til at komme frem og tilbage på fabriksområdet i Munchen i mange år.
Faktisk helt frem til 2012. I de mellemliggende år havde pickupen alt fra den 2,7-liters ‘økovenlige’ ETA-rækkesekser med 3-vejs katalysator til den 2-liters S14-motor fra E30 M3. Der var faktisk også en pickup-udgave af E92 M3. Ja, den med 4-liters V8’er. Det var, sagde BMW dengang i 2011, en aprilsnar, som man vistnok fik trukket lidt ‘for langt’.
Mere end et årti senere er det dog ikke, fordi designchefen har noget direkte imod pickupen. Biltypen er, siger Adrian van Hooydonk, både blevet mere sofistikeret og raffineret. Men en del af BMW’s planer bliver den nok aldrig.