En seks år gammel Tesla Model 3 afslører udbredt rustproblemer, advarer ekspert og NAF. Skjulte angreb på batteribolte og bremserør overrasker.
En seks år gammel Tesla Model 3 kan gemme på ubehagelige overraskelser for ejerne. Skjult rust er et problem, som eksperter nu advarer imod.
I hvert fald chokere bilen, som det norske svar på FDM har fået gennemgået, når det kommer til antallet af skjulte skader.
Tilbage i januar tegnede en opgørelse fra Færdselsstyrelsen i Danmark et bekymrende billede. Næsten hver fjerde danske Tesla Model 3 dumper til syn.
Mellem 1. januar og 21. november 2024 var 4.668 Tesla Model 3 af årgang 2020 til syn. Af de biler dumpede 1.051. Det betyder, at næsten hver fjerde Model 3 ikke bestod synet i første forsøg.
Opgørelsen viste også, at der blev fundet 1.392 fejl på de synede Tesla Model 3. Det tal er tre gange så højt sammenlignet med andre elbiler.
De mest almindelige fejl på Tesla Model 3 findes på bremser og lygter. Også aksler, hjul, dæk og styretøj er hyppige problemområder.
Norske eksperter finder alvorlig rust
I Norge har NAF, Norges Automobil-Forbund, undersøgt en seks år gammel Tesla Model 3. De fandt alvorlig rust flere steder på bilen.
– Jeg må sige, at jeg er lidt overrasket over, at det er så slemt efter seks år, iger NAF’s rustbeskyttelsesekspert.
De norske observationer peger på specifikke svagheder i de ældre Teslaer.
Matti Funderud driver Funderud Antirust i Norge. Han er anerkendt som en af Nordens førende eksperter inden for rustbeskyttelse.
Men nu giver han sig til at advare mod og om flere rustangreb på Tesla Model 3. Det drejer sig om rust, der ikke nødvendigvis er synlig ved første øjekast.
“Boltene, der holder batteriet på plads, har en tendens til at ruste meget hurtigt, siger Matti Funderud.
Han forklarer, at salt kan trænge ind i dørtrinslisterne og få boltene til at ruste.
Bilens oprindelse og oversete tjek
– For at få adgang til den her rust, skal afdækningen fjernes. Især når det gælder Tesla Model 3, ruster den på måder, man ikke traditionelt ser.
– Men vi skal huske på, at den er lavet i Californien, hvor de ikke har den slags problemer, påpeger Matti Funderud.
Den amerikanske stat har et tørrere klima, hvilket kan påvirke designvalg.
Udover batteribolte og dørtrinslister, ruster også bremserør og jordpunkter på bilen. Der er flere andre følsomme dele på en Tesla Model 3, som kræver opmærksomhed.
Mange bilejere glemmer at kontrollere bilens undervogn regelmæssigt. Det kan vise sig at blive en dyr fejl i længden, hvis rust får lov at udvikle sig.
At være opmærksom på bilens tilstand, især i et klima som det danske med meget vejsalt om vinteren, er vigtigt. For Tesla-ejere kan det være en god idé at i det mindste at undersøge, de steder som nordmændene udpeger.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]