Elbiler er ikke ufejlbarlige. Tværtimod viser de temmelig meget forkert, når det kommer til triptællerens distancemåling, afslører ny test.
Kan du stole på din bils kilometertæller? En ny, stor test af 27 elbiler viser, at flere modeller, herunder Polestar 3 og Tesla Model 3, sår pænt meget tvivl om det.
I hvert er målingerne i langt de fleste tilfælde særdeles unøjagtige. Det kan betyde, at du betaler for kilometer, du aldrig nogensinde har kørt.
En lille afvigelse virker måske ikke af meget. Men det kan have betydning, især hvis du leaser din bil. Her kan du risikere en ekstraregning for overkørte kilometer, selvom de ikke er reelle.
Garantien på din bil kan også udløbe for tidligt. Den er ofte baseret på et maksimalt antal kørte kilometer, som tælleren registrerer.
Det er den norske bilistorganisation NAF der via medlemsbladet Motor står bag undersøgelsen. De tjekkede bilernes triptællere under verdens største rækkeviddetest for elbiler.
Triptællernes data blev sammenlignet med et professionelt GPS-system for at fastslå den præcise distance. Det afslørede afvigelser i begge retninger.
Polestar 3 havde den største afvigelse
Den største fejl fandt man hos en Polestar 3. Bilens tæller viste to procent færre kørte kilometer end den distance, GPS-systemet målte.
Det betyder, at da bilen viste 667 kørte kilometer, var den reelle distance 681 kilometer. Over en distance på 10.000 kilometer svarer det til en fejl på cirka 210 kilometer, som du skal betale for aldrig at have kørt.
En Tesla Model 3 havde også en mærkbar afvigelse, men den gik den anden vej. Her viste tælleren 1,1 procent for mange kørte kilometer.
Bilen angav at have kørt 729 kilometer, da testen sluttede. GPS’en viste dog, at den reelle distance kun var 721 kilometer.
Volvo EX90, der produceres på samme fabrik som Polestar 3, viste også en fejl. Den oplyste, at bilen havde kørt 581 kilometer, mens den faktiske distance var 577 kilometer. Det er en afvigelse på 0,7 procent.
Volkswagen ID.7 var mest præcis i testen
Ikke alle biler i testen viste dog forkert. En Volkswagen ID.7 viste sig at være den absolut mest præcise bil.
Triptælleren på ID.7 ramte den nøjagtige distance, som GPS-systemet målte under hele testen.
En anden bil, der klarede sig godt, var Tesla Model Y. Den havde en meget lille afvigelse på kun 0,15 procent. Den viste en kilometer mere kørt, end hvad der reelt var tilfældet over 652 kilometer.
Fejlvisningen på de fleste biler er marginal. Men det kan have en økonomisk betydning for bilejere, især i forbindelse med leasingaftaler og garantiperioder.
Den norske test afslører ikke, om fejlvisningen er konstant. Det er uklart, om den påvirkes af faktorer som kørestil og vejtype.
Men sikkert er det, at et fejlbehæftet kombiinstrument i nye elbiler – og biler generelt – kan få meget dyre konsekvenser for ejeren.
Det er da heller ikke mere end nogle måneder siden, at Tesla blev trukket i retten, fordi en gruppe vrede ejere mener, at deres biler er alt for optimistiske. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]