Ny test fra ADAC viser, at elbiler kan miste op til ti procent strøm under lynladning. Hjemmeopladning kan resultere i endnu større ladetab.
Elbilers ladetab er et velkendt fænomen. Faktisk kan det ikke undgå.
Når en elbil oplades, vil en vis mængde energi uundgåeligt gå tabt undervejs. En ny test fra den tyske bilistorganisation ADAC har undersøgt, hvor store de her tab er ved hurtigladning.
Resultaterne peger på, at op til ti procent af strømmen kan forsvinde, før den når bilens batteri, især under kolde forhold.
Ligesom med biler med forbrændingsmotorer vil noget af energien uundværligt gå tabt. I diesel- og benzinbiler opstår energitabet dog under selve forbrændingen.
ADAC gennemførte testen med fire forskellige elbiler. De blev tilsluttet en hurtiglader med en effekt på 300 kW.
Undersøgelsen viste, at ladetabene generelt er på et lavere niveau ved hurtigladning end ved langsommere hjemmeopladning.
Når bilens batteri er varmt, ligger ladetabene ved hurtigopladning typisk mellem en og fire procent.
Udfordringen opstår dog ved lavere temperaturer. Hvis batteriet er koldt, kan tabene stige til mellem seks og ti procent.
Det betyder, at elbilejere i de tilfælde betaler for en del strøm, som reelt ikke lagres i batteriet.
Faktorer der påvirker ladetab ved hurtigladning af elbiler
For at minimere det her tab rådes elbilejere til at forvarme batteriet inden opladning. Mange moderne elbiler har en funktion til netop det formål. En sådan forvarmning kan optimere batteriets modtagelighed for strøm.
Mens ADAC fokuserede på hurtigladning, har det svenske magasin Vi Bilägare tidligere kigget på “hjemmeopladning”. Deres gennemgang viste, at ladetabet her er endnu større end ved den offentlige ladestander.
Typisk ligger tabet ved hjemmeopladning mellem otte og seksten procent. Det er altså ofte højere end ved hurtigladning af et varmt batteri.
Strømmen, der går tabt, betaler elbil-ejerne dog stadig for.
I nogle tilfælde registrerede Vi Bilägare endda ladetab på over tredive procent ved hjemmeopladning. Det understreger, at forholdene under opladningen spiller en stor rolle.
Forskellen i ladetab mellem hurtigladning og hjemmeopladning kan skyldes flere ting. Omgivelsestemperatur, batteriets temperatur og ladeudstyrets effektivitet er alle elementer, der har indflydelse på, hvor meget af strømmen fra ladeboksen der rent faktisk ender i batteriet.
Sådan minimerer du strømspildet ved opladning
Selvom et tab på få procent ved en enkelt hurtigladning kan virke ubetydeligt, kan det akkumuleres over tid.
For elbilejere, der ofte benytter sig af hurtigladere i koldt vejr uden forvarmning, kan det blive til en mærkbar ekstraudgift.
Det er derfor en god idé at være opmærksom på bilens funktioner. Kan batteriet eksempelvis forvarmes manuelt eller automatisk inden bilen holder ved en ladestander?
Effektiviteten af selve ladeboksen eller ladestanderen spiller også en rolle. Der kan være forskelle mellem forskellige mærker, modeller og ladeudbydere.
Elbilteknologien udvikles konstant. Fremtidige batteri- og ladeteknologier vil sandsynligvis reducere de omtalte tab. Men det vil formentlig aldrig kunne blive 0.
Et norsk medie peger ligefrem på, at elbilerne – vi har i dag – er værdiløse om bare 5 år. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]