Elbilers rækkevidde er stadig et spørgsmål, der ikke er til at komme uden om. Og nu viser det sig ikke overrraskende, at regnvejr spiller en rolle.
Regnvejr kan have en betydelig effekt på elbilers rækkevidde.
Hos det franske mediet Automobile Propre har man undersøgt modellerne Renault Scenic e-Tech 87, Peugeot e-3008 og Cupra Born VZ XL, og de mangler i snit 20 procent af den lovede rækkevidde, når det regner.
At regnen også har indflydende på, hvor langt en elbil kan køre, er noget de færreste tager højde for, når de køber bil.
Testen blev gennemført på den samme strækning. Vejrforholdene var ens bortset fra nedbøren, hvilket gav et sammenligneligt grundlag. Franskmændene kørte med de tre elbiler under både tørre forhold og i regnvejr.
Regnen under testen blev beskrevet som kraftig. Vinduesviskerne kørte på højeste hastighed for at holde udsynet klart.
Mediet påpeger dog, at testen strengt taget ikke er videnskabelig. Den skal derfor tages med visse forbehold. Eksemeplvis blev der ikke målt på, præcis hvor meget regn der faldt under testen.
Men bilerne blev kørt med en hastighed 110 km/t under begge vejrforhold. I regnvejr registrerede man et betydeligt merforbrug. Det var i gennemsnit på 20 procent for de testede elbiler.
Det øgede forbrug medførte ikke overraskende en reduceret rækkevidde. Reduktionen var gennemsnitligt omkring 17 procent for bilerne. Det svarer til cirka 60 kilometer kortere rækkevidde på en opladning.
Elbilers forbrug i regn- og tørvejr
Senere blev elbilerne også testet ved en højere hastighed. De kørte 130 km/t udelukkende på tørre veje. Her opdagede man noget interessant i sammenligningen.
Resultaterne viste, at kørsel med 100 km/t i regnvejr er ‘bedre’ for batteriet. I hvert fald suger det mindre rækkevidde end at køre 130 km/t på tør vej.
Elbilerne køre i snit 15 kilometer længere på den samme mængde strøm. Det var sammenlignet med bilerne, der kørte 130 km/t i tørt føre.
Den primære årsag til det øgede forbrug i regn er vandet på vejbanen. Et lag af vand skaber øget rullemodstand for dækkene.
Det betyder, at bilen skal bruge mere energi op at komme fremad. Og at det koster mere på forbruget at holde den samme hastighed.
Elbiler er generelt følsomme over for ydre forhold. Deres ydeevne forringes betydeligt under forskellige omstændigheder. Kulde er kendt for at være en af de helt store dræbere, når det kommer til rækkevidden.
Det har mange danske, svenske og norske elbilejere sikkert oplevet. Lavere temperaturer påvirker batteriets kapacitet og effektivitet negativt. Men nogle elbiler er mere ‘kuldeskær’ end andre.
Toyota får – også – mange hug for rækkevidden
Det er tydeligt, at regn påvirker en elbils præstation. Rækkevidden reduceres på grund af nedbør. Omfanget afhænger dog af flere faktorer.
Men vi kommer heller ikke uden om at trykket på speederen har sit at sige uanset om det regner, sner eller er knastørt.
Flere elbil-ejere har dog klaget over selve den måde, bilfabrikkerne opgør deres bilers rækkevidde på. Toyota er et af de mærker, der har fået flest hug på den konto. Læs mere om det her.
Model | Tør vej | Våd vej | Forskel i % |
Renault Scenic e-Tech 87 | 367 kilometer | 313 kilometer | 17 |
Peugeot e-3008 | 372 kilometer | 308 kilometer | 21 |
Cupra Born VZ XL | 433 kilometer | 355 kilometer | 22 |
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]