Elbiler i Danmark bliver snart dyrere. Fra 1. januar falder grænsen for afgiftsfrie elbiler, så det fremadrettet kun er de billigste elbiler, som ikke stiger i pris.
Elbiler bliver dyrere fra årsskiftet. Regeringen fastholder den oprindelige aftale fra 2020 om gradvist at indfase registreringsafgift på elbiler, og det betyder markante prisstigninger allerede fra 1. januar 2026.
Den nye skatteminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S), bekræfter i et svar til Jyllands-Posten, at elbiler med en pris over 366.000 kroner bliver dyrere næste år.
Grænsen for, hvornår en elbil skal betale registreringsafgift, falder fra 419.344 kroner til 366.266 kroner. Samtidig hæves selve afgiften for biler over grænsen fra 40 til 48 procent.
Dyrere elbiler i Danmark
Ifølge FDM og ASG betyder det, at en elbil til 400.000 kroner bliver omkring 28.000 kroner dyrere allerede i 2026.
En elbil til 500.000 kroner får en prisforhøjelse på cirka 47.000 kroner, mens en elbil til 750.000 kroner stiger med over 65.000 kroner.
Planen er, at afgifterne fortsætter med at stige frem mod 2030, hvor elbiler skal betale 80 procent af den normale registreringsafgift – dog stadig væsentligt under de 150 procent, som fossilbiler pålægges.
Også den årlige afgift på elbiler stiger
Elbiler rammes ikke kun på registreringsafgiften. Den såkaldte periodeafgift, altså den årlige afgift, stiger fra 840 til 920 kroner om året.
Det er en del af en generel indeksregulering, som rammer alle biler – både el, benzin og diesel.
Plugin-hybrider bliver hårdest ramt. De mister gradvist deres afgiftsrabat, som falder til 32 procent i 2026, og EU’s nye beregningsmetode for forbrug og CO2 vil flytte mange modeller op i en højere afgiftsklasse.
Flere af dem risikerer at blive så dyre, at de reelt er usælgelige i Danmark.
Hvilket allerede nu er synligt på salgstallene for hybrider i Danmark. Hvorimod de sælger ret godt mange steder i udlandet.

Staten mangler milliarder – elbiler har solgt for godt
Bag de stigende afgifter ligger et massivt hul i statskassen. De grønne bilafgifter har kostet staten 76 milliarder kroner siden 2021 – langt mere end de 12 milliarder, man oprindeligt regnede med.
Elbilsalget er gået hurtigere end planlagt, og Danmark nærmer sig nu en halv million elbiler, svarende til snart 20 procent af bilparken.
Det politiske mål om én million elbiler i 2030 ser dermed ud til at blive nået før tid – men det har også gjort ordningen alt for dyr.
Eksperterne: “Køb elbil, hvis du har brug for det”
Ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk betyder de nye afgifter ikke nødvendigvis, at man skal skynde sig ud at købe ny bil.
“Priserne på elbiler vil fortsætte med at falde – ikke som Teslas prisrevolutioner i 2023 og 2024, men gradvist. Presset fra kinesiske mærker og nye billigere modeller holder markedet i bevægelse,” siger han til Bil Magasinet.
Elbiler under 366.000 kroner slipper altså fortsat billigst, men for de dyrere modeller kan nytår betyde en prisstigning på titusindvis af kroner.
Derfor kan de billige elbiler bliver endnu mere populære. Læs mere om blandt andet Dacia Hipster og den helt nye Fiat Grande Panda som elbil.

