Rygte: Dacia dropper diesel i Europa


Den næste udgave af billigbilen Dacia Duster skal både klare sig uden dieselmotor og firehjulstræk.

Skal man tro et af de seneste rygter fra bilernes verden, har det Renault-ejet, rumænske mærke Dacia travlt med at lægge afstand til dieselmotoren. I hvert forlyder det nu, at den næste udgave af billigbilen Duster må klare sig helt uden dieseldråber. Firehjulstræk, som den nuværende model fås med, forsvinder også ud af billedet.

I stedet skal den nye Duster bygges på den samme CMF-B-platform som mærket i forvejen bygger modellerne Jogger, Logan og Sandero på. CMF står for Renault–Nissan Common Module, mens B’et angiver, at det er biler i B-segmentet, platformen kan strækkes til. Nissan bruger platformen til den nuværende Juke, mens Renault bygger Cilo og Capture på samme teknik.

LÆS OGSÅ: Nu findes det – widebodykittet til Dacia Duster

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




For Daciaens vedkommende vil bilen, siges det, se ud som det Dacia Bigster-koncept, der blev præsenteret sidste år. Det franske bilmedie L’argus mener dog at vide, at Bigster med tiden bliver til en selvstændig model i Dacia-programmet. Den nye Duster vil bare ligne konceptet.

Helt uden forbrænding bliver Dacia dog ikke. Med hybridteknologi lånt fra Renault – ligesom Dacias øvrige teknik er det – vil den nuværende benzinmotor fra Renault på 1.6 liter med 130 hestekræfter i Clio og Capture kunne flyttes med over i den opdaterede rumæner.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk