Fra 2026 skal alle taxaer i Rusland være Lada eller det genfødte Moskvich, der bygges af biler på licens fra Kina. Taxachaufførerne er rasende.
Ny lov i Rusland betyder farvel til udenlandske biler som taxaer. Fra 2026 skal chauffører køre Lada eller Moskvich. Og det har fået chaufførerne op i det røde felt.
Rusland indfører et forbud mod udenlandske taxaer. Fra marts 2026 må kun russisk byggede biler som Lada og Moskvich anvendes som taxaer. Den nye lov har skabt betydelig uro i den russiske taxibranche.
Det er den russiske duma – altså den lovgivende forsamling der har vedtaget loven.
Det skriver den russiske avis Gazeta.
Det erklærede mål med loven er at øge salget af indenlandske bilmodeller. Det gælder mærker som Lada, som Renault slap i 2022 slap kontrollen med for sølle 10 danske øre, og det genfødte Moskvich.
I dag består størstedelen af den russiske taxiflåde af importerede biler. Den nye regel er derfor allerede mødt med kraftig kritik fra flere sider. Ændringen vil få store konsekvenser for mange.
Natalia Lozinskaya er administrerende direktør for det russiske nationale taxaråd. Hun forudser, at den lovlige taxaforretning i landet vil falde sammen.
Samtidig spår hun, at prisen for en taxatur i Rusland vil stige markant.
– Branchen er yderst overrasket over, at lovforslaget er blevet vedtaget, siger Natalia Lozinskaya.
Chaufførerne er modstandere af russiske biler
Dmitry Kovalenko er administrerende direktør for adskillige russiske taxaselskaber. Han fremhæver, at russiske taxachauffører generelt ikke vil skifte til biler, der er bygget i deres hjemland. Bilerne er simpelthen for dårlige.
Især komforten for både chauffør og passager nævnes er ifølge taxavognmændene et problem. Lange arbejdsdage bag rattet i de russiske biler anses som en udfordring der er for stor.
– For bilister er 10-12 timer bag rattet i en indenlandsk bil simpelthen for svært, siger Dmitry Kovalenko.
Kovalenko tilføjer, at passagererne også udviser skepsis over for de nationale bilmærker.
– Passagerer er også kritiske over for indenlandske mærker, forklarer han.
Andrei Popkov er næstformand for taxaafdelingen i den russiske offentlige transportunion. Han advarer om, at mange af de indenlandske biler muligvis ikke vil opfylde gældende sikkerhedskrav.
Taxabranchen kan kollapse og udløse lavine af arbejdsløse
Popkov beskriver de indenlandske biler som værende hverken pålidelige eller komfortable. Han udtrykker undren over, at passagererne ikke har protesteret mere højlydt mod udsigten til de nye taxaer.
– Disse (indenlandske) biler er hverken pålidelige eller komfortable. Det er uforståeligt, hvorfor passagererne ikke protesterer mere synligt, siger Popkov.
En foreløbig analyse indikerer, at den nye taxalov kan få alvorlige følger for beskæftigelsen. Over en halv million taxachauffører risikerer at skulle opsige deres stillinger som konsekvens af loven.
Loven er sat til at træde i kraft i de fleste russiske regioner i løbet af næste år. Der er dog fastsat visse undtagelser for implementeringen i specifikke områder af landet.
For eksempel vil loven i Kaliningrad-regionen og i Sibirien først træde i kraft i 2028. I Primorje Krai-regionen, beliggende i det østlige Sibirien, vil loven først blive implementeret fem år senere end i resten af landet.
De professionelle chauffører i Rusland er dog ikke de eneste, der klager over udsigten til Lada. Faktisk hader de russiske bilister generelt, at de sådan helt officelt i hvert fald er afskåret fra at købe langt de fleste bilmærker i verden. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]