Russisk invasion tvinger BMW til at stoppe produktionen


Ruslands invasion i Ukraine gør ondt på BMW, som må bremse produktionen. Tyskerne mangler ledningsnet på flere fabrikker.

Mandag i denne uge kunne vi her på Boosted fortælle, hvordan flere bilproducenter – herunder Volvo – trækker sig fra det russiske marked. Men nu viser det sig, at Ruslands invasion også rammer uden for Ukraine.

Den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung skriver, at BMW er nødt til at indstille produktionen på flere fabrikker i Tyskland. Det er nemlig i det vestlige Ukraine, at mærkets ledningsnet produceres.

– Konflikten i Ukraine har en vidtrækkende konsekvenser for leverandørene i landet. Det vil føre til flere justerer i produktionen og hele produktionsstop på adskillige BMW-fabrikker, siger en talsmand fra BMW til avisen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ledningsnet-leverandør Leoni fortæller til Reuters, at den nuværende situation i Ukraine gør det svært at få vare ud af landet. Særligt fordi der er periodevist kaos ved landets grænser til EU. For BMW betyder det, at produktionen på fabrikkerne i München og Dingolfing sættes i stå i næste uge. Det samme vil også ske for MINI-fabrikken i Oxford, England. På fabrikkerne i Leipzig og Regensburg skruer man ned for tempoet, sådan at hveranden arbejdsvagt bliver aflyst.

BMW er ikke den eneste tyske bilproducent, der er tvunget til at stoppe produktionen i Tyskland på grund af Ukraine-krisen. Tirsdag satte Volkswagen produktionen på Zwickau-fabrikken i stå. Sådan vil det foreløbig være frem til fredag. Mens mærkets fabrik i Dresden vil være lukket fra onsdag til fredag.

Desuden har VAG-koncernen allerede bekræftet, at krisen i Ukraine også påvirker leveringer af biler fra Audi og Cupra. Det drejer for størstedelens vedkommende om elbiler på den såkaldte MEB-platform – herunder Audis Q4 e-Tron, Cupra Born og Volkswagens I.D-modeller.

 

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk