Okay – bilen er måske ikke ny. Men de 50 skruetrækkere er der alligevel fundet plads til, lige der hvor Ladaens motor ellers skulle have været.
Elbil bygget på 50 skruetrækkere i Rusland
Den populære,russisk Youtube-kanal Garage 54, der er kendt for deres mildest talt usædvanlige bilprojekter, har kastet sig over noget nyt.
Russerne har bygget elbilen ud af en gammel Lada (hvad ellers, red.) Men det mest bemærkelsesværdige er, at motoren faktisk ikke er andet end skruetrækker. Dem er der så også 50 af.
Holdet bag, der er ledet af Alexei, stod over for adskillige udfordringer i processen. Først og fremmest skulle de forlænge karosseriet på Ladaen for at gøre plads til den ualmindelige motor. Dette krævede præcise målinger og justeringer for at sikre, at bilen stadig kunne køre.
Derefter fulgte det komplekse arbejde med at synkronisere de 55 skruetrækkere, så de alle arbejdede sammen som én enhed.
Inspireret af principperne bag flymotorer lykkedes det russerne at få alle skruetrækkerne til at starte samtidigt ved at tryk på én knap.
Men udfordringerne stoppede ikke der. Da de endelig startede den nu samlede motor for første gang, blev hele kabinen fyldt med røg. Det viste sig at være et problem, der krævede yderligere justeringer og løsninger.
Da røgen havde lagt sig, og den ikke kom igen, var det tid til den første prøvetur. Elbilen, nu med en unik motor af skruetrækkere, kørte ifølge russerne problemfrit gennem et snedækket industriområde i Rusland.
Alexei beskrev det som en “helstøbt elektrisk bil”. Han bemærker i øvrigt, at skruetrækkerne ‘giver overraskende meget motorkraft’.
Selvom det var svært at beregne det præcise antal hestekræfter i den nye motor, opfordrede Alexei seerne til at komme med deres egne beregninger i kommentarerne.
Projektet var endnu en succes for Garage 54. I hvert fald kan det køre. Men så igen – det er de sammen folk, som har fået en Lada Samara til at køre på kloakdæksler.
Lada er i det hele taget Garage 54’s fortrukne udgangspunkt. Selvom de også har frosset en gammel BMW 3 Serie ned og fået bilen til at køre igen.
Når det så er sagt, er den gamle Lada ikke den første elbil fra Rusland. I 2023 udviklede nogle folk fra Det Tekniske Universitet i landets hovedstad Moskva om muligt mere ‘rendyrket’ elbil.
Problemet er bare, at den er grimt som et ondt år. Planerne om en egentlig serieproduktion nåede da heller ikke længere, end at det blev ved snakken. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: