Annonce:

Rusland lægger straftold på kinesiske biler

I et for de fleste ubemærket træk har Rusland lagt straftold på kinesiske biler. Tolden er højere end den tilsvarende fra EU’s side.

Rusland har indført straftold på biler fra Kina. Det sker efter en periode med øget salg af kinesiske biler i landet.

Straftolden er en del af en række tiltag fra Ruslands side, som har til formål at begrænse importen af udenlandske varer og fremme indenlandsk produktion.

Rusland har pålagt straftold på kinesiske biler. Straftolden er højere end den, der er indført af EU. Tiltaget kommer efter, at flere kinesiske bilmærker, som Volvos ejer Geely Holding og Chery, har oplevet øget salg i Rusland.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Efter Ruslands invasion af Ukraine i 2022 trak de europæiske bilproducenter sig ud af det russiske marked. Det gav plads til, at kinesiske konkurrenter kunne øge deres salg. Sidste år steg det samlede bilsalg i Rusland da også med 56 procent.

Kina har nydt godt af denne udvikling. Geely, som deler majoritetsejer med Volvo Cars, oplevede en salgsstigning på 59 procent.

Kineserne solgte 157.000 biler i Rusland sidste år. Men nu står de over for nye udfordringer. Rusland har dog også indført straftold på flere vare fra Kina.

Det skriver Newsweek.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Rusland ønsker at mindske afhængigheden af Kina. Derfor vil de russiske myndigheder have kinesiske producenter til at flytte deres fabrikker til Rusland.

Analysefirmaet Rhodium Group vurderer, at de gode tider for kinesiske bilmærker i Rusland er forbi. Rusland er, ligesom flere lande i Europa, bekymret for at blive et marked for billige kinesiske varer.

I Kreml vil regeringen helst ikke have at Rusland bliver et sted, hvor kinesiske produkter “dumpes”. Det vil ifølge russerne nemlig gøre det sværere for landets egne virksomheder at konkurrere.


Og skal der være kinesiske biler i Rusland, foretrækker styret i Moskva, at produktionen foregår på russisk jord.

Det viser, at selv lande med tætte bånd til Kina er imod at blive et marked for kinesisk overkapacitet, mener analytiker hos Rhodium Group, Gregor Sebastian.

Rusland håber, at straftolden vil få kinesiske producenter til at flytte deres produktion til landet. Men indtil videre har de været tilbageholdende med at dele deres teknologi med Rusland.

Great Wall Motors er den eneste kinesiske producent, der har fabrikker i Rusland. Det statsejede selskab JAC leverer motorer og dele til den russiske bilmærke Sollers, som bygger bilerne færdig på licens.

Geely bygger omvendt biler hos naboerne i Hviderusland gennem et samarbejde med den hviderussiske regering.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også