Efter en række succesfulde ukrainske angreb på russiske olieraffinaderier er Rusland nu i knæ. Regeringen indfører et delvist forbud mod eksporten af diesel.
Et presset Rusland indfører nu et delvist forbud mod eksporten af diesel.
Beslutningen kommer, efter succesfulde ukrainske angreb har reduceret de russiske olieraffinaderiers kapacitet med op til 20 procent og skabt brændstofmangel i landet.
Det fortalte den russiske vicepremierminister, Alexander Novak, onsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Ud over det nye, delvise forbud mod dieseleksport, bliver det eksisterende forbud mod eksport af benzin forlænget frem til årets udgang.
Rusland er en af verdens største producenter af diesel. Eksportforbuddet er derfor et markant tegn på, hvor presset den russiske økonomi og infrastruktur er.
Ukrainske angreb har ramt hårdt
Årsagen til den desperate handling skal findes i de seneste måneders krigsudvikling.
Siden august har Ukraine intensiveret sine drone- og missilangreb mod den russiske oliesektor.
Ifølge Reuters har de angreb på nogle dage ført til, at de russiske olieraffinaderier har været næsten 20 procent mindre effektive end normalt.
Det har skabt en mærkbar mangel på brændstof i flere russiske regioner.
Det er den mangel, som regeringen nu forsøger at afhjælpe ved at holde på den diesel, der ellers skulle have været solgt til udlandet.
Regeringen indrømmer “mindre mangel”
Den russiske regering har delvist indrømmet problemerne.
Ifølge det statskontrollerede russiske nyhedsbureau Tass, har vicepremierminister Alexander Novak erkendt, at der “faktisk er en mindre mangel på visse olieprodukter”.
Han fastholder dog, at manglen bliver dækket af landets opbyggede reserver.
Det oprindelige forbud mod at eksportere benzin blev indført i marts. Det blev ifølge CNN udvidet til at gælde alle større producenter i juli, og bliver nu altså forlænget året ud.
Presset på den russiske økonomi kommer fra flere fronter.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Rusland også begyndt at omgå de vestlige finansielle sanktioner ved at indgå i byttehandler. Her betaler de for nye kinesiske biler med korn i stedet for penge.
Det hele kommer kun få måneder efter, at alle taxachauffører og vognmænd i Rusland fik besked på, at de slut med at køre eksempelvis Mercedes.
Fremover skal chaufførerne og deres passagerer klemme sig ned i Lada og kun ganske få andre og særligt udvalgte kinesiske mærker. Alt andet er ganske enkelt gjort forbudt
Forbuddet mod næsten alt andet end Lada har dog gjort branchen rasende. Hverken chaufførerne eller deres vognmænd mener nemlig, at Lada eller de kinesiske mærker bygger biler der er gode nok.

