En canadisk ejer har fået nok af sin nye Volvo EX90. Nu advarer han andre på en hjemmeside med en lang liste af fejl, der får bilen til at fremstå ufærdig.
En ny Volvo EX90 bliver nu kaldt værre end den udskældte Fisker Ocean.
Bilens mange fejl har fået canadieren Vicken Kanadjian til at oprette en hel hjemmeside dedikeret til bilens uduelighed.
Siden dokumenterer en lang række problemer med Volvos nye elektriske flagskib.
Vicken Kanadjian har navngivet sin hjemmeside “My EX90 Experience“. Her deler han sine frustrationer for at advare potentielle købere.
Formålet er at skabe opmærksomhed om de omfattende udfordringer, han har oplevet.
Listen over fejl er både lang og alvorlig. Et af de mest kritiske problemer var en kommunikationsfejl i bilen. Fejlen var så fundamental, at bilen måtte afhentes af en bjærgningsvogn.
Kort efter holdt bilens antispin op med at fungere. En på alle måder vital sikkerhedsfunktion i moderne biler.
Senere gik den store centrale skærm, der styrer næsten alle bilens funktioner, helt i sort. Det efterlod Vicken Kanadjian uden adgang til vigtige indstillinger og informationer under kørsel.
Softwareproblemer plager kinesisk bil
Problemerne hos den canadiske ejer er desværre ikke enestående. Den anerkendte amerikanske forbrugerorganisation Consumer Reports har også langtidstestet en Volvo EX90.
Deres konklusion er hård. De beskriver, at deres testbil har haft “et ekstraordinært antal problemer for en produktionsklar bil”.
Ifølge forbrugerorganisation er antallet af fejl helt uacceptabelt høj. Det er også dem, der kalder bilen for ringere end Fisker Ocean.
Den nye Volvo EX90 var ellers forsinket i flere år. Den primære årsag var netop udfordringer med at færdiggøre den komplekse software, som bilen er bygget op omkring.
En kraftfuld central computer styrer stort set alt i bilen. Det er netop den del, der har vist sig at være ustabil.
Allerede under den officielle præsentation for verdenspressen i Californien opstod der problemer. Her måtte Volvo ifølge Boosteds oplysninger bruge eksterne computere for overhovedet at kunne starte bilerne.
Milliard-regning og ødelagte iPhones
De tekniske problemer med EX90 har nu store økonomiske konsekvenser for Volvo. Det er kommet frem, at mærket forventer at skulle bruge milliarder af kroner på at rette op på fejlene.
Samtidig har det svensk-kinesiske bilmærke allerede nedskrevet værdien af EX90-projektet med 11 milliarder danske kroner. Det indikerer alvoren af situationen.
Som om de mange softwarefejl ikke var nok, er et andet særpræget problem dukket op.
Volvo bekræfter nemlig, som Boosted også har kunnet fortælle, at bilens avancerede Lidar-sensor, som er placeret på taget, kan forstyrre og potentielt ødelægge iPhones, der peges mod bilen.

