Den franske bilgigant Renault må indkassere et gigantisk tab på sin investering i japanske Nissan. Hele 71 milliarder kroner er væk.
Den franske bilproducent Renault forventer et enormt tab. Det drejer sig om cirka 71 milliarder kroner.
Tabet stammer fra Renaults ejerandel i japanske Nissan Motor.
Tabet, der er ekstraordinært stort, vil blive bogført i første halvår. Det er en nedskrivning af værdien af investeringen, som franskmændene har lagt i netop Nissan over flere år.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det store tab markerer et yderligere skridt på den vej, som mange både i og unden for bilbranchen forventer vil ende med en skilsmisse i Renault-Nissan-alliancen.
Renault har gradvist sænket sin ejerandel i Nissan. Samarbejdet er nu reduceret til udvalgte modeller. I hvert fald ud af til.
Nissans krise efter Carlos Ghosn og svigtende elbilsalg
Nissan har været hårdere ramt end andre bilmærker de seneste år. Især skiftet til elektriske køretøjer har været svært.
Selvom Nissan Leaf faktisk var én af de første succeser med elbiler til menneskepenge.
Mærket er aldrig rigtig sig helt over krisen, der begyndte startede med anholdelsen af den tidligere topdirektør Carlos Ghosn i 2018.
Nissan kæmper mod faldende salgstal og udgifter, der ikke står mål med indtægterne. Alene i 2024 smed japanerne 31 milliarder kroner på gulvet i tab.
For at hente noget af det tabte har Nissan ifølge Reuters bedt leverandører om at acceptere flere forsinkelser i betalingerne.
Ligesom man overvejer at sælge hovedkontoret i Japan i en såkaldt sale and lease back-aftale. Noget som også det tidligere britiske mærke McLaren har benyttet sig af.
Fremtiden for Renaults aktier og samarbejdet
Nyheden påvirkede aktiemarkederne. Renaults aktie faldt med en procent tirsdag. Nissans aktie faldt med 2,4 procent samme dag.
Renault ejer i dag 35,7 procent af Nissan. En del sidder mærket på direkte, mens resten er placeret i en fond.
Renault oplyser, at fremtidige ændringer i værdien vil blive bogført anderledes. De vil ikke påvirke nettoresultatet eller have indflydelse på det udbytte, koncernen udbetaler til sine investorer og aktionærer.
Renault understreger, at der ikke sker ændringer i de projekter, som allerede er igang. Samarbejdet mellem de to firmaer fortsætter uændret.
Renault er i øvrigt et af få af de få bilmærker i det hele taget, som ikke har valset ændringer i prognosen for, hvordan 2025 kommer til at se ud som helhed.
Det har ellers både Volvo og Mercedes gjort. Ingen af de bilmærker tør længere spå om, hvordan 2025 ender. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]