Renault Twingo er næsten klar. På Brussels Motor Show har det franske mærke vist en udgave af bilen som ‘er klar til produktion’.
Renault har frigivet de første billeder af den produktionsklare Twingo.
Bilen, der forventes at komme på markedet i første halvdel af 2026, vil være den billigste elbil i Renaults modelprogram med en startpris på under 20.000 euro. I Danmark mener forhandlerne, at det kan veksles til en pris under 150.000 kroner.
Den 3,7 meter lange hatchback deler platform med Renault 4 og 5 og er baseret på Renaults Ampr Small-platform.
Kabinen beskrives af Renault som “rummelig, cylindrisk og ophængt” med ovale luftdyser og overflader der er inspireret af 1990’ernes supermini. Alias den oprindelige Twingo.
Sæderne i prototypen matcher bilens eksteriørfarve. En idé hentet fra de farverige sædebetræk, der var tilgængelige i den originale Twingo.
Et andet nostalgisk element er den røde havariblink-knap, der refererer til den tilsvarende knap på den gamle Twingos instrumentbræt. Forsæderyglænene justeres ved hjælp af skateboardhjul, endnu en detalje inspireret af 1990’erne.
Renault fremhæver, at alle aspekter af Twingos interiør er “designet til at gøre livet lettere” med en række funktioner, der øger opbevaringsplads og anvendelighed.
Der er opbevaringsrum under instrumentbrættet til tasker og en flad hylde til bøger eller solbriller. Bagsædet kan deles og foldes for at øge bagagerumspladsen. Derudover er der magnetiske telefon-holdere på bagsiden af forsædernes nakkestøtter og en elastisk flaskeholder.
Prototypens gulv er beklædt med kork, et materiale franskmændene angiveligt har valgt på grund af holdbarheden.
Renault bemærker dog, at “showbiler er en mulighed for at udforske og teste nye ideer”, så det er usikkert, om korkgulvet vil være at finde i produktionsmodellen.
Udvendigt er der kun få ændringer i forhold til konceptet fra 2023. Der er nu et skjult luftindtag i den forreste kofanger, de bageste hjulkasser er blevet en smule mindre, og hjørnebeklædningen har fået et honeycomb-design.
Dørhåndtagene lyser ikke længere op, og de halvcirkelformede baglygter er blevet forbundet med en ekstra LED-stripe i bunden.
Renault oplyser, at den nyeste udgave af Twingo er køreklar, men har mærket har ikke ville oplyse mere om drivlinjen. Det forventes dog, at den er tæt beslægtet med den, der bruges i Renault 5. Derfor ved vi heller ikke noget mere konkret om prissætningen i Danmark.