De bygger alle forbrรฆndingsmotorer sammen under navnet Horse Powertrains. Nu vil Renault binde sig tรฆttere til Volvos ejere i Geely-koncernen med et samarbejde i Brasilien.
Renault og kinesiske Geely kan ende som et samlet projekt. I hvert fald i Brasilien.
Det skriver Reuters.
Ifรธlge nyhedsbureauet arbejder de franske og kinesiske koncerner pรฅ at nรฆrme sig hinanden i en aftale, der skal kaste bรฅde egentlige biler og salg af sig.
Partnerne prรฆsenterede en aftale mandag i denne uge
Ifรธlge Reuters understreger den nye aftale, der ventes sรฅ godt som underskrevet, at Renault i stigende grad vender sig mod isรฆr de kinesiske mรฆrker for at finde partnere, der kan bรฆre omkostningerne og mindske konkurrencen pรฅ et globalt plan.
Renault-gruppens sรฅkaldte vรฆkstdirektรธr kalder i internationale medier den forventede aftale med Geely for noget med flere fordele i. Blandt andet fรฅr franskmรฆndene adgang til flere tekniske platforme at bygge biler pรฅ.
Det forventes, at Geely med aftalen vil overtage sรฅ meget som 26,4 procent af Renaults forretning i netop Brasilien.
I dag har Renault fabrikker i godt 12 lande, herunder hjemme i Frankrig, Spanien og Indien. I forvejen samarbejder det franske mรฆrke med Geely i Sydkorea.
Det samme er tilfรฆldet med motorkoncernen Horse Powertrains. Her har det fransk-kinesiske samarbejde mulighed for at bygge op mod 5 millioner motorer om รฅret.
Planen er med tiden at tilbyde motorerne til andre partnere end bare Renault- og Geely-koncernens egne.

