Den franske bilproducent Renault oplever et historisk comeback på det danske marked med et flot resultat, som indebærer rekordhøjt salg, elbilsucceser og et stærkt forhandlernetværk.
Renault har kurs mod et af sine bedste år nogensinde i Danmark. Nye salgstal for oktober viser, at den franske bilproducent nu indtager fjerdepladsen på den samlede salgsstatistik – den højeste placering i næsten et årti.
Ifølge Renault Danmark er der i årets første ti måneder blevet solgt 10.509 Renault person- og varebiler, hvilket svarer til en markedsandel på 6,14 procent. Det er en vækst på næsten 15 procent i et marked, der kun er steget med 4,5 procent.
”Vi skal tilbage til 2016–2017 for at se så stærk en performance som i 2025,” siger Søren Hyltoft, Head of Communications and Marketing hos Renault Danmark.
Fra kritik til succes på rekordtid
Da Renault i 2023 halverede antallet af forhandlere som led i en omfattende strategiændring, blev det af mange opfattet som et tegn på tilbagegang. I virkeligheden var planen at styrke netværket ved at satse på færre, men større og mere professionelle forhandlere.
Den strategi har nu båret frugt. Kombinationen af et stærkere forhandlernet og et markant forbedret modelprogram har løftet Renault til nye højder på det danske marked.
”Vi har i dag nok den stærkeste modelrække i Renaults historie – både når det gælder elbiler og varevogne,” siger Søren Hyltoft.
Renault 5 bliver dansk elbil-succes
En stor del af Renaults fremgang skyldes lanceringen af den nye Renault 5, som hurtigt er blevet en publikumsyndling. Selvom modellen først kom på markedet i slutningen af maj 2025, er den allerede den mest solgte elbil i sin klasse med en markedsandel på hele 55,2 procent.
I alt er der blevet indregistreret 2.476 Renault 5 i Danmark. Selv når benzinbiler tælles med i samme segment, sidder Renault 5 stadig på over 22 procent af markedet.
Samtidig har varebilssegmentet oplevet en markant udvikling med Renault Master E-Tech Electric. Med 1.020 solgte enheder og en markedsandel på 17,1 procent er modellen den næstbedst sælgende elvarevogn i Danmark – kun overgået af VW ID. Buzz.
Ser man udelukkende på store elvarevogne, dominerer Master E-Tech dog suverænt med en markedsandel på hele 72,2 procent.

Elbiler overtager hele Renaults salg
Renaults udvikling afspejler samtidig det markante skifte i danskernes bilvaner. Hvor modeller som Captur og Clio tidligere var topsælgere, udgør de i dag under 15 procent af Renaults samlede salg.
“Vi sælger stort set ikke benzinbiler til private længere. Elbilerne har taget over,” fortæller Søren Hyltoft.
Top tre hos Renault i Danmark består i dag af Renault 5 E-Tech Electric, som står for 23,5 procent af salget, efterfulgt af Renault Scenic E-Tech Electric med knap 17 procent og Renault Master E-Tech, der er den mest solgte varevogn i porteføljen med 1.389 solgte enheder.
Ifølge Søren Hyltoft er ambitionen klar: Renault skal fastholde sin markedsandel resten af året og fortsætte væksten i 2026.
”Vi har både produkterne og forhandlernetværket til at fortsætte udviklingen. Det er et historisk stærkt udgangspunkt for Renault i Danmark,” siger han.

