Regeringen vil straffe støjende motorcykler hårdere

Nyt lovforslag vil give Færdselsstyrelsen bedre muligheder for at stoppe motorcykler, der larmer mere end det tilladte. Bag det står regeringen og dens støttepartier.

Nyt lovforslag vil give Færdselsstyrelsen bedre muligheder for at stoppe motorcykler, der larmer mere end det tilladte. Bag det står regeringen og dens støttepartier.

Når september om nogle timer bliver til oktober vil transportminister Benny Engelbrecht (S) bruge noget af sin tid på Folketingets talerstol til at fremsætte et nyt lovforslag rettet mod larmende motorcykler.

Det skal nemlig være dyrere for landets MC’ere, hvis deres køretøjer støjer mere end det tilladte. Og Færdselstyrelsen skal have nemmere ved at kontrollere støjniveauerne ved et så kaldt vejsidesyn.

Det skriver styrelsen selv i en pressemeddelse.



– Støj fra motorcykler er et stort problem, og indtil nu har det desværre været meget svært at fange dem, der manipulerer med udstødningen og larmer alt for meget. Nu får Færdselsstyrelsen mulighed for at lave vejsidekontroller af motorcykler, og jeg forventer, at det nye effektive kontrolredskab kombineret med høje bøder vil reducere antallet af larmende motorcykler, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Vil måle støj
Ministerens forslag møder allerede opbakning fra støttepartierne Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.

Bliver lovforslaget til noget, vil Færdselsstyrelsen få lov til foretage vejsidesyn af motorcykler. Her vil man kontrollere den tekniske stand af køretøjet – herunder om det lever op til de gældende støjkrav.

Færdselsstyrelsen lægger op til at indsatsen efter et år skal evalueres.

Der står ikke noget om, hvorvidt lovforslaget også sigter efter biler. Omvendt er det ikke utænkeligt, at det politisk flertal bag forslaget vælger bilisterne også.

Fakta: Sådan skal bøderne se ud
Det fremgår af færdselslovens § 118, stk. 8, at det anses for en skærpende omstændighed ved fastsættelsen af en bøde, når en motorcykel larmer mere end tilladt. Straffen skal være en bøde på 2.500 kr. for førstegangstilfælde. Herefter stiger bødestørrelsen:

1. gang: 2.500 kr.
2. gang: 5.500 kr.
3. gang: 8.000 kr.
4. gang: 11.500 kr.
5. gang: 14.500 kr.
6. gang: 17.500 kr.
Kilde: Færdselsstyrelsen



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk