Annonce:

Regeringen vil fjerne omstridt grænse for biler i Danmark

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) overvejer at fjerne den omstridte reparationsgrænse. AutoBranchen Danmark mener, det kan redde især elbiler fra totalskader.

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) overvejer nu at ændre den nuværende reparationsgrænse for biler. Det kan betyde, at færre biler, herunder elbiler, ender som totalskadede.

AutoBranchen Danmark ser positivt på muligheden for at redde op mod 7.000 biler årligt fra skrotning.

Den nuværende reparationsgrænse er fastsat til 75 procent af en bils handelsværdi. Vurderes en reparation til at koste mere end det, erklæres bilen totalskadet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det sker for omkring 30.000 biler hvert eneste år i Danmark.

Ifølge AutoBranchen Danmark kunne mange af de biler potentielt reddes. Organisationen anslår, at det for cirka 7.000 af de biler ville give god mening at genopbygge dem.

Det forudsætter dog, at den nuværende grænse enten hæves markant eller fjernes helt.

Reparationsgrænsen blev oprindeligt indført tilbage i 1999. Dengang var formålet todelt: at tilgodese klimaet ved en hurtigere udskiftning til nyere og mere brændstoføkonomiske biler samt at sikre statens indtægter via registreringsafgifter fra salg af flere nye biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Udfordringen med reparationsgrænsen er blevet særligt tydelig med elbilernes indtog.

Reservedele til elbiler er ofte dyrere, i nogle tilfælde op mod 25 procent højere, end tilsvarende dele til benzin- og dieselbiler.

Det betyder, at elbiler hurtigere når loftet for, hvad en reparation må koste.

Reperation af elbiler og miljøhensyn

Artiklen fortsætter efter videoen:

Konsekvensen er, at relativt nye elbiler risikerer at blive skrottet på grund af skader, der ellers kunne repareres.

Det er problematisk, da elbiler har en betydelig miljøomkostning i forbindelse med produktionen, især af batterierne.

De skal derfor køre et vist antal kilometer for at opnå en samlet miljømæssig gevinst sammenlignet med traditionelle biler.

Mere efter annoncen:

Skatteministeriet er bekendt med problematikken. I et skriftligt svar udtaler Rasmus Stoklund:

– Skatteministeriet er opmærksom på den problemstilling, Autobranchen Danmark rejser, og er på nuværende tidspunkt ved at undersøge potentielle løsningsmuligheder.

Mere efter disse links:

Hos AutoBranchen Danmark modtages ministerens udmelding positivt. Administrerende direktør Gitte Seeberg påpeger, at den nuværende praksis fører til et voldsomt ressourcespild.

Hun mener, det er et direkte tilbageskridt for den cirkulære økonomi at skrotte biler, før de reelt er udtjente.

Seeberg uddyber problemstillingen i forhold til den grønne omstilling. Hun finder det problematisk, når nyere elbiler med begrænsede skader dømmes uegnede til reparation.

Mere efter annoncen:

– Når relativt nye elbiler, med overfladiske skader, dømmes uegnede til reparation, før de har opnået deres klimapotentiale, så er det i direkte modstrid med den grønne omstilling, siger Gitte Seeberg i en pressemeddelelse.

Regeringens overvejelser og fremtiden for bilafgifterne

Regeringen er i gang med et bredere eftersyn af bilafgifterne. Det er i den sammenhæng, at skatteministeren har åbnet for at inddrage reparationsgrænsen i overvejelserne.

Der er en erkendelse fra regeringens side. Den nuværende reparationsgrænse tager ikke tilstrækkeligt højde for de miljømæssige konsekvenser.

Det gælder især, når det kommer til skrotning af relativt nye elbiler.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Bil- og autobranchen har længe argumenteret for en ændring. Flere brancheorganisationer har i årevis påpeget, at grænsen spænder ben for miljørigtige reparationer.

De mener, det forhindrer en fornuftig udnyttelse af bilernes ressourcer.

En ændring eller fjernelse af reparationsgrænsen kan således få stor betydning. Det kan føre til, at flere biler repareres i stedet for at blive skrottet. Men om der vitterligt sker noget, er endnu for tidligt at sige noget om.

Mere efter annoncen:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også