Regeringen har spurgt EU om lov til pรฅ forsรธgsbasis ikke at kategorisere tunge, eldrevne varevogne som smรฅ lastbiler. Dermed vil flere kunne kรธre dem.
Regeringen med transportminister Thomas Danielsen (V) er pรฅ vej med et nyt lovforslag, der vil give elbiler endnu flere fordele i Danmark.
Men det krรฆver, at EU siger ja fรธrst.
Det skriver Dansk Industri i denne uge pรฅ sin hjemmeside.
Helt konkret foreslรฅr regeringen at sidestille eldrevne varevogne, der vejer over 3.500 kilo, med varevogne pรฅ benzin/diesel under den samme vรฆgtgrรฆnse.
De nuvรฆrende regler betyder, at mange af de eldrevne varevogne faktisk er sรฅkaldte ‘smรฅ lastbiler’ i kategorien N2. Derfor er de ogsรฅ underlagt krav som kรธre-hviletid-bestemmelser og hastighedsbegrรฆnsninger.
Men det skal altsรฅ ifรธlge regeringen vรฆre slut nu. Regeringen har derfor spurgt EU om lov til at hรฆve vรฆgtgrรฆnsen for elektriske varebiler til 4.250 kilo. Pรฅ den mรฅde slipper bilerne og deres chauffรธrer for at vรฆre underlagt de fรธrnรฆvnte regler.
Og det er godt nyt. I hvert fald hvis man spรธrger i Dansk Industris underafdeling, DI Transport. Her mener man nemlig, at elbilerne skal sidestilles med deres modstykker, der er drevet af diesel eller benzin.
– Transportministeren skal have stor ros for at sรฆtte fokus pรฅ elektriske varebiler i EU. Vi har flere virksomheder, der gerne vil i gang med at kรธre med elektriske varebiler, hvor EU-reglerne spรฆnder ben for den grรธnne omstilling, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.
Det er dog langt fra sikkert, at det danske รธnske bliver til noget. Det danske forslag skal nemlig fรธrst drรธftes i EU-Kommissionen. Og der er ingen deadline pรฅ, hvornรฅr det senest skal ske.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: