Ejeren af den spanske lavpriskæde kalder 98-oktan benzin for branchens største løgn! Han hævder, at det er præcis det samme produkt som 95 oktan.
98 oktan er branchens største løgn!
Sådan lyder det fra José Rodríguez de Arellano – ejeren af Spaniens største lavprisbrændstofkæde, Plenergy – der beskylder olieselskaberne for at snyde bilisterne.
Angrebet kommer på et tidspunkt, hvor mange bilejere betaler ekstra ved pumpen i den tro, at de skåner deres motor.
Boosted satte i 2019 også fokus på debatten. Og her kom vi frem til et noget andet resultat end den spanske lavpriskæde.
Bilisterne vælger den dyrere 98-oktan i håb om bedre ydeevne og en renere motor. Men ifølge Plenergy er den tro intet andet end fejlagtig.
José Rodríguez de Arellano hævder, at både den almindelige 95-oktan og den dyrere 98-oktan “superbenzin” kommer fra de samme tanke.
– Det er præcis det samme produkt, siger han til den spanske avis El País.
Den vigtige undtagelse for danske bilister
De store olieselskaber er ikke overraskende uenige.
En talsperson fra Repsol i Spanien siger, at virksomhedens dyrere brændstoffer indeholder en række avancerede tilsætningsstoffer. Disse skal beskytte motoren og give længere levetid.
Men Plenergy-ejeren kalder det hele for marketinghype.
– De tilsætningsstoffer, vi putter i, gør ikke nogen reel forskel, siger José Rodríguez de Arellano.
– Vi bruger dem bare, fordi forbrugerne synes, det er godt.”
Plenergy er dog ikke helt sand i en dansk kontekst. Herhjemme er der en vigtig undtagelse.
I Danmark indeholder almindelig 95-oktan benzin op til ti procent ethanol (E10). Højoktans benzin som kaldes oktan 99 indeholder fem procent ethanol (E5).
Og det kan nogle ældre biler have behov for. Det er nemlig ikke alle benzinbiler, der har lige godt af at køre på den højere etanol-blanding.
Nogle bilister rådes direkte til at tanke den dyrere benzin, fordi det billigere alternativ er hårdere ved gummipakninger og slanger.
Plenergy: Ingen uafhængige beviser for bedre ydeevne
Plenergy-ejeren holder dog på sit. Nemlig at der ifølge ham mangler uafhængige beviser for de lovede forbedringer i det dyrere brændstof.
Han hævder, at ingen uafhængig organisation har kunnet bevise, at den dyrere benzin giver mere overskud under kølerhjelmen, længere rækkevidde eller en renere motor. Den påstand er fortsat genstand for stor debat i branchen.
Plenergys budskab er klart: Bilister skal holde sig til de billigere brændstoffer og undgå at betale ekstra for usikker markedsføring.
Den spanske debat vigtigheden af at forstå præcis, hvad man tanker. Og for nogen betyder det afgjort mere end andre.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Circle K i Norge genindført salget af 98 oktan benzin uden ethanol, efter massivt pres fra ejere af klassiske biler.
Herhjemme er der ikke samme pres. Eller i hvert fald ikke ét, der er stort nok. Etanolfrit benzin findes ganske enkelt ikke på det danske marked.

