7 ud af 10 misforstår elbiler, hævder en ny rapport. Myter om batterier, opladning og pris bremser salget og koster kun bilisterne penge.
En ny rapport tegner et billede af, at hele syv ud af ti privatbilister tager fejl af elbiler.
Udbredte myter og misforståelser om batterier, opladning og de reelle omkostninger bremser den grønne omstilling og koster i sidste ende forbrugerne penge.
Det konkluderer Mobilitetsrapport for 2025 som Ziklo Bank, der er ejet af en række, svenske Volvo-forhandlere, står bag.
Rapporten tegner et billede af en dyb kløft mellem den opfattede virkelighed omkring elbiler og den faktiske virkelighed.
I hvert fald hvis man spørger Ziklo Bank.
Mange tror ifølge rapporten stadig, at batterier i elbiler slides hurtigt op. De – altså bilisterne – frygter, at det er svært at finde ledige ladestandere.
Og så stirrer sig blinde på elbilens højere købspris.
Fokus på købspris snyder
– Privatpersoner fokuserer ofte på købsprisen og er ikke vant til at beregne den samlede pris (Total Cost of Ownership, TCO), står der i rapporten.
– Det betyder, at elbiler opfattes som dyrere, end de rent faktisk er.
Elbilers samlede økonomi er ifølge rapporten ofte mere kompleks end for benzin- og dieselbiler.
Men hvis man medregner lavere udgifter til service, “brændstof” (strøm) og eventuelle afgiftsfordele, kan elbilen i mange tilfælde være den billigste løsning i længden.
Bilisterne skal dog også tage højde for værditabet på elbiler. Og det er, som Boosted også har kunnet fortælle, i mange tilfælde så voldsomt, at mange elbil-ejere efterlades med grimme overraskelser.
Elbil-ejerne er ifølge FDM ofte nemlig slet ikke klar over, at de efterlades teknisk insolvente, når de triller ud fra forhandleren.
Myter om batterier og opladning lever
Frygten for batteriets holdbarhed er en anden stor barriere.
Mange potentielle købere er nervøse for, at batteriet hurtigt mister kapacitet og skal udskiftes dyrt.
Men den frygt er ifølge Ziklo Bank og flere nyere undersøgelser overdrevet.
– Teknologien virker, men billedet i medierne og blandt offentligheden har ikke fulgt med, siger administrerende direktør i Ziklo Bank, Joel Graffman.
Ligeledes er bekymringen for manglende lademuligheder ifølge rapporten ofte større end det reelle problem. Især for de mange, der har mulighed for at lade hjemme.
Brugtmarkedet mangler de billige elbiler
Rapporten peger også på et strukturelt problem på brugtmarkedet.
Syv ud af ti private bilkøbere køber deres bil brugt.
Men brugtmarkedet for elbiler er i dag domineret af store og dyre firmabiler.
– Dette giver begrænset adgang til mindre og billigere elbiler, noget som mange private efterspørger, konkluderer rapporten.
Det skaber en ond cirkel, hvor private købere fravælger elbilen, fordi de opfatter den som for dyr og upraktisk – selvom virkeligheden måske er en anden.
Stabil politik og øget viden er vejen frem
Ziklo Banks konklusion er klar: Elbilernes tekniske modenhed er ikke længere den store hindring.
For at accelerere den grønne omstilling kræver det i stedet:
- Stabile politiske rammer (som i Norge)
- Øget viden hos forbrugerne for at aflive myterne
- Bedre adgang til offentlig opladning (især for lejlighedsbeboere)
- Et større udbud af billigere, brugte elbiler
Den nye rapport understreger resultaterne fra en række lignende undersøgelser.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, viser en stor svensk test af 1.300 elbiler netop, at batterierne holder langt bedre end forventet. Her havde otte ud af ti biler stadig over 90 procent af deres oprindelige kapacitet.
Den samme rapporten holder dog også de negative resultater skjult for offentligheden. Ifølge forhandleren, som står bag undersøgelsen, fordi ‘det ikke er relavant’.

