Annonce

RAM dropper endnu en elbil for at satse på V8-motorer

En fuldt elektriske pickup er droppet! Efter 3 års omtale og snak giver Stellantis op pga. svigtende salg og satser nu på V6-hybrid og V8.

Efter tre års intens udvikling og massiv hype dropper det amerikanske pickup-mærke RAM nu sin fuldt elektriske pickup.

Beslutningen er truffet, fordi kunderne simpelthen ikke vil have den. Nu satser moderselskabet Stellantis i stedet på en hybrid-version med V6-motor – og V8’eren lurer i kulissen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det bekræfter Stellantis i en pressemeddelelse.

Nyheden er en bombe under RAM’s tidligere så ambitiøse elbil-strategi.

For omkring tre år siden fortalte RAM, at de ville bygge en fuldt elektrisk pickup, der skulle tage kampen op med Ford F-150 Lightning og Tesla Cybertruck.

Modellen, der skulle hedde Ram 1500 REV, blev dog gentagne gange forsinket. Senest blev lanceringen udskudt til 2027.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og nu er projektet altså helt droppet.

Officiel begrundelse: Der er ingen efterspørgsel

Stellantis’ officielle forklaring på den drastiske beslutning er klar.

– Da efterspørgslen efter elektriske truck aftager i Nordamerika, revurderer Stellantis sin produktstrateg og indstiller udviklingen af sådan en model, lyder det i pressemeddelelsen.

Mere efter videoen

Den udmelding er en direkte indrømmelse af, at markedet – og især de amerikanske pickup-kunder – endnu ikke er klar til at omfavne den rene elbil i det segment.

Aflysningen skyldes sandsynligvis også de forsvindende elbil-incitamenter i USA, som har ramt salget hårdt.

Forvirring: Hybrid-model overtager navnet

Som erstatning for den droppede elbil vil RAM nu fokusere på en anden elektrificeret model.

Det er en såkaldt range-extender (REEV), hvor en benzinmotor fungerer som generator og oplader batteriet under kørslen.

Den model skulle oprindeligt have heddet “Ramcharger”.

Men i en beslutning, der skaber maksimal forvirring, har RAM nu valgt at omdøbe den model til… Ram 1500 REV.

Mere efter annoncen

Den kommende hybrid overtager altså navnet fra den elbil, der netop er blevet droppet.

Den nye Ram 1500 REV (hybrid) vil blive udstyret med en 92 kWh batteripakke og en V6-benzinmotor, der fungerer som generator.

Den får to elmotorer, der trækker på henholdsvis for- og bagaksel.

Mere efter annoncen

RAM sigter efter en imponerende trækkapacitet på 14.000 pund (6,3 tons) og en nyttelast på 2.625 pund (1,2 tons).

Flere i samme klub satser på V8-motoren

Beslutningen om at droppe den rene elbil til fordel for en hybrid med benzinmotor er en del af en større og mere markant kovending hos Stellantis’ amerikanske mærker.

Som Boosted også kunne fortælle, har søstermærket Dodge netop truffet en lignende beslutning.

Her har man droppet den elektriske topmodel, Charger Daytona SRT Banshee.

Det sker som led i en ny strategi, hvor pengene i stedet skal bruges på at udvikle helt nye modeller med V8-motorer efter en massiv investering på 69 milliarder kroner.

Alt tyder på, at V8-motoren er på vej tilbage med fuld kraft hos de amerikanske bilmærker. I hvert fald på nuværende tidspunkt.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også