En fuldt elektriske pickup er droppet! Efter 3 års omtale og snak giver Stellantis op pga. svigtende salg og satser nu på V6-hybrid og V8.
Efter tre års intens udvikling og massiv hype dropper det amerikanske pickup-mærke RAM nu sin fuldt elektriske pickup.
Beslutningen er truffet, fordi kunderne simpelthen ikke vil have den. Nu satser moderselskabet Stellantis i stedet på en hybrid-version med V6-motor – og V8’eren lurer i kulissen.
Det bekræfter Stellantis i en pressemeddelelse.
Nyheden er en bombe under RAM’s tidligere så ambitiøse elbil-strategi.
For omkring tre år siden fortalte RAM, at de ville bygge en fuldt elektrisk pickup, der skulle tage kampen op med Ford F-150 Lightning og Tesla Cybertruck.
Modellen, der skulle hedde Ram 1500 REV, blev dog gentagne gange forsinket. Senest blev lanceringen udskudt til 2027.
Og nu er projektet altså helt droppet.
Officiel begrundelse: Der er ingen efterspørgsel
Stellantis’ officielle forklaring på den drastiske beslutning er klar.
– Da efterspørgslen efter elektriske truck aftager i Nordamerika, revurderer Stellantis sin produktstrateg og indstiller udviklingen af sådan en model, lyder det i pressemeddelelsen.
Den udmelding er en direkte indrømmelse af, at markedet – og især de amerikanske pickup-kunder – endnu ikke er klar til at omfavne den rene elbil i det segment.
Aflysningen skyldes sandsynligvis også de forsvindende elbil-incitamenter i USA, som har ramt salget hårdt.
Forvirring: Hybrid-model overtager navnet
Som erstatning for den droppede elbil vil RAM nu fokusere på en anden elektrificeret model.
Det er en såkaldt range-extender (REEV), hvor en benzinmotor fungerer som generator og oplader batteriet under kørslen.
Den model skulle oprindeligt have heddet “Ramcharger”.
Men i en beslutning, der skaber maksimal forvirring, har RAM nu valgt at omdøbe den model til… Ram 1500 REV.
Den kommende hybrid overtager altså navnet fra den elbil, der netop er blevet droppet.
Den nye Ram 1500 REV (hybrid) vil blive udstyret med en 92 kWh batteripakke og en V6-benzinmotor, der fungerer som generator.
Den får to elmotorer, der trækker på henholdsvis for- og bagaksel.
RAM sigter efter en imponerende trækkapacitet på 14.000 pund (6,3 tons) og en nyttelast på 2.625 pund (1,2 tons).
Flere i samme klub satser på V8-motoren
Beslutningen om at droppe den rene elbil til fordel for en hybrid med benzinmotor er en del af en større og mere markant kovending hos Stellantis’ amerikanske mærker.
Som Boosted også kunne fortælle, har søstermærket Dodge netop truffet en lignende beslutning.
Her har man droppet den elektriske topmodel, Charger Daytona SRT Banshee.
Det sker som led i en ny strategi, hvor pengene i stedet skal bruges på at udvikle helt nye modeller med V8-motorer efter en massiv investering på 69 milliarder kroner.
Alt tyder på, at V8-motoren er på vej tilbage med fuld kraft hos de amerikanske bilmærker. I hvert fald på nuværende tidspunkt.

