Det er ikke kun sleeper-biler, der kan tage røven noget så grundigt på dig i et lyskryds. Den samme egenskab er homologiseringsbiler for undt. Biler, hvis naturlige habitat egentlig er baneasfalt, men som ikke desto mindre er virkelighed med typegodkendelse, nummerplader og hele pivtøjet.
Bilerne blev til, fordi fabrikanterne hver og én ønskede, at deres bil skulle være hurtigst rundt på en racerbane. Som oftest på distancen af 22,810 km ” det grønne helvede” Nürburgringens “nordsløjfe”. I dette galleri har vi samlet nogle af de allerstørste Le Mans, Gruppe-B-rally og andre løbsserie-helte, som alle har en lillebror til gadebrug. Nogen blev kraftigt reduceret i antallet af heste som eksempelvis Pegeouts 205 T16, der måtte nøjes med 200 hk i forhold til storebror “205 Turbo 16 Evo I og II” 500+ hestekræfter. Andre var tættere på racerbilens effektkurve som den 4-liters V8 BMW M3 GTR der, trods sin korte produktionstid, bød på 350 heste i forhold til ALMS-udgavens 500 styk.
Klik på galleriet og snus lidt til alle af de 10 virkelig sprøde vogne