Som en protest mod elbiler tilbyder det Dodge-ejede mรฆrke RAM nu et gratis “Symbol of Protest”-emblem til alle, der kรธber en ny pickup med V8-motor.
Det Dodge-ejede bilmรฆrke RAM tilbyder nu sine gratis og i disse tider et stykke noget opsigtsvรฆkkende ekstraudstyr.
Nemlig et sรฅkaldt “Symbol of Protest”-emblem, der signalerer en protest mod elbiler og en hyldest til den klassiske V8-motor.
Emblemet er en del af en stรธrre og mere aggressiv strategi fra moderselskabet Stellantis.
Her vender man nu blikket tilbage mod de store benzinmotorer.
Den usรฆdvanlige gimmick dukker i fรธrste omgang op pรฅ 2026-udgaverne af RAM 1500. Her kan kunderne igen vรฆlge den legendariske Hemi V8-motor.
“Dataene kan rende os”
Pรฅ bilens medfรธlgende “window sticker” โ den officielle liste med udstyr og priser fra fabrikken โ stรฅr der nu “Symbol of Protest Badge”, hvis man altsรฅ krydser det af ved bestilling.
V8-motoren comeback blev offentligt kendt i juni mรฅned. Her kom chefen for RAM-mรฆrket, Tim Kuniskis, med en kontant melding.
– Dataene kan rende os โ vi hejser flaget og lader Hemi’en brรธle frit igen!, lรธd det fra direktรธren.
De “data”, han henviser til, viser ellers, at V8-motoren ikke lรฆngere er den mest populรฆre motortype i USA.
Alligevel har RAM altsรฅ valgt at genindfรธre den som et tilvalg til en pris pรฅ 2.895 dollars.
En hyldest til Hemi-motoren
Tim Kuniskis er kendt som “faderen til Hellcat-modellerne”.
Det var ham, da han i fรธrste omgang var direktรธr for Dodge, stod bag de brutale muskelbiler med over 700 hestekrรฆfter.
Han er nu direktรธr for RAM, og genindfรธrelsen af Hemi-motoren โ og det nye protest-symbol โ er en klar manifestation af hans filosofi.
Det er en hyldest til den traditionelle, amerikanske bilkultur.
RAM er ikke alene om at holde fast i V8-motoren. Ogsรฅ General Motors fortsรฆtter med at tilbyde V8’ere, mens konkurrenter som Ford er skiftet til seks-cylindrede motorer i deres pickups.
Den markante kovending hos RAM og Dodge er et resultat af en stรธrre strategisk omlรฆgning. Store dele af den ses i รธjeblikket i bilindustrien, hvor bilmรฆrkerne lige nu pรฅ kryds og tvรฆrt har travlt med at fortryde lรธfter om kun at bygge elbiler.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har Stellantis-koncernen, som bรฅde Dodge og RAM, er en del af droppet alle planer om elektriske topmodel, Dodge Charger Banshee.
Det sker som led i en ny strategi, hvor pengene – pรฅ den anden side af 69 milliarder kroner – i stedet skal bruges pรฅ at udvikle en helt ny V8-model.

