Postnord-fiasko: 400 Opel Combo-e kører kun 110 kilometer mod lovet 280 kilometer! Elbilerne droppes på lange ruter – nu må posten køre diesel igen.
Postnord tvinges nu til at droppe brugen af 400 nye elbiler på en række postruter.
De elektriske Opel Combo-e varebiler kan i praksis kun køre 110 kilometer på en opladning – langt fra de 280 kilometer, producenten lovede. Nu må postbudene tilbage i dieselbilerne.
Det skriver Sveriges Radio P4.
Postnord investerede massivt i de 400 Opel Combo-e elbiler. Målet var at reducere udledningen fra postomdelingen markant.
Men virkeligheden har vist sig at være en helt anden end brochurernes glansbilleder.
Elbilerne kan simpelthen ikke klare opgaven.
Kun 110 kilometers rækkevidde i praksis
– Producenterne sagde fra starten, at det var 280 kilometer, siger Dan Jönsson, byggeleder hos Postnord, til P4 Jönköping.
Men efter et års brug og grundige tests står det klart, at den reelle rækkevidde er markant lavere.
– Vi har lavet tests i alle typer klimaer og temperaturer og ser, at 110 kilometer er det, vi kan planlægge med, fastslår Dan Jönsson.
Den skuffende rækkevidde har tvunget Postnord til at tage drastiske metoder i brug.
Hastighedsgrænse hjalp ikke
Firmaet indførte en hastighedsgrænse for postbudene. De måtte maksimalt køre 90 km/t i elbilerne i et forsøg på at spare på strømmen.
Men selv den begrænsning har ikke været nok.
Problemet er især stort på de længere postruter ude på landet.
De længste ruter er op til 250 kilometer lange. Her er en reel rækkevidde på 110 kilometer helt utilstrækkelig.
Det er samtidig svært for postbudene at holde lange ladepauser midt på deres rute.
Dieselbilerne må tilbage i drift
Konsekvensen er nu, at Postnord er tvunget til at sætte dieselbilerne tilbage i drift på de lange ruter.
I Postens afdeling i Jönköping alene kører 35 ud af 72 biler på el. Mange af dem kan nu ikke bruges som planlagt.
Fiaskoen er et alvorligt tilbageslag for Postnords mål om at være fossilfri i 2030.
Om fem år er det besluttet, at al postomdeling skal ske med elbiler.
“Udviklingen går meget hurtigt, vi ved ikke, hvilken slags batterier vi har til den tid,” siger Dan Jönsson med et spinkelt håb for fremtiden.
Sagen hos Postnord er et grelt eksempel på de udfordringer, som mange virksomheder møder i når de vælger eller bliver tvunget over i elbiler.
Den reelle rækkevidde, især under krævende forhold som postomdeling med mange stop og start, lever ofte ikke op til de officielle tal.
Problemerne med elbilernes begrænsninger og presset på elnettet er en voksende bekymring.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, advarer det hollandske energiselskab Enexis nu om, at elbiler ligefrem kan slå elnettet ihjel i 22 områder til vinter på grund af overbelastning.

