Tyskerne har ikke nødvendigvis brug for de såkaldte solid state-batterier for at få kommende elbil-modeller til at køre langt mellem ladestanderne.
Et af elbilens helt store problemer er rækkevidden. Den er bare aldrig særligt imponerende. Uanset hvordan du vender og drejer det.
Selv helt nye elbiler kan ende bag en lastbil helt inde til højre, fordi ejeren med rette har rækkevidde-angst. Men lige det vil Porsche dog gøre noget for at bekæmpe.
Og det måske helt uden de avancerede og meget dyre solid state-batterier, der ellers af mange er udråbt som løsningen på mange af elbilens problemer.
På fabrikken i Zuffenhausen er Porsche-folkene dog overbevist, om at man kan klare sig med den nuværende batteriteknologi. Blandt andet fordi man er lykkes med at udvikle siliciumanoder – elektroder til at lede strømmen. Det skriver Carscoops.
Og det, siger tyskerne, er super effektivt, når det kommer til at lede strømmen. Faktisk kan Porsche med siliciumanoder i elbilernes batterier få 10 gange så meget kapacitet at lagre strøm på. Og ikke bare det.
Porsche siger også, at det vil gå endnu hurtigere med at lade. Stadig ikke så hurtigt som du kan tanke en fossilbil. Men i fremtiden skal Porsche-ejere måske kun vente et kvarter eller mindre – på at batteriet får saftet strøm nok i sig.
Porsche bruger en målestok der siger fra 5 procent til 80 procent på batteriet. Men selv i Zuffenhausen vokser træerne ikke ind i himmelen.
For Porsche har allerede bemærket, at man med den måde at bygge batterier på får siliciumpartikler til at udvide sig med 300 procent i kontakten med lithium. Sagt på en anden måde: den slags batterier vil have en kortere levetid end ellers.