Porsche: Sådan byggede vi den ultimative Mercedes


Det er svært at forestille sig i dag, men der var engang, Porsche var på røven. Derfor bad de Mercedes om hjælp.

Okay, Porsche har været på røven flere gange, før de blev opslugt af VAG-gruppen. Senest i begyndelsen af 00’erne før SUV’en Cayenne kom til. Men det er nu ikke det, denne artikel handler om.

I stedet skal vi noget længere tilbage. I år er det nemlig tredive år siden, at Mercedes – dengang Daimler-Benz AG – holdt Porsche oven vande ved at lade dem bygge bilen, 500 E. Et ordnetligt brød med 5-liters V8-motor og 328 hestekræfter.

Faktisk var motoren så mægtig, at karosseriet måtte gøres bredere i forhold til den almindelige W124’er. Ja, selv AMG-modellerne havde smallere hofter.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og det lader Porsche ikke sådan gå i glemmebogen. Den første udgave af bilen blev vist på Paris Motor Show i 1990, de første biler forlod samlebåndene året efter. Og ja, samlebånd i flertal.

500E blev nemlig både sat sammen hos Porsche i Zuffenhausen og hos Mercedes i Stuttgart. Lidt af et logistisk mareridt for en bil, der blot blev produceret i 10.479 eksemplarer.

Ses vi til Auto Show?


Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk