Porsche har som mærke taget mere skade end noget andet af elbilerne. Og nu dropper direktøren målsætningen om 80 procent elbiler i 2030.
Porsches satsning på elbiler har været og er en dyr omgang.
Kunderne bliver nemlig væk på en måde, så mærket i skikkelse af sin direktør og overordnede VW-gruppe-chef Oliver Blume lægger målet i graven.
Det skriver Automobilwoche.
Porsche skal ikke længere bygge 80 procent af alle sine biler i 2030 på sådan en måde, at de kun kan køre på strøm.
Forretningsgrundlaget er simpelthen for spinkelt. I forvejen lider tyskerne under, at deres topmodel i elbilernes del af modelprogrammet taber absurd meget i værdi.
Og hvad værre er, ser Porsches marked i Kina, der er verdens største for biler sådan helt generelt, ud til at være styret i grus.
På bilmærkets årlige generalforsamling fik Blume da også sagt, at målet for 2030 ‘ikke længere er realistisk’. I hvert fald ikke når det kommer til elbiler.
Faktisk har Porsche det så skidt på salgsfronten, at mærket nu forsøger sig med en pulje på 800 millioner euro. Pengene skulle egentlig have været brugt på netop udviklingen af elbiler.
I stedet skal penge, der svarer til lige knap 6 milliarder danske kroner, nu bruges på nye forbrændingsmotorer samt udviklingen af de eksisterende motorer.
Porsche-toppen vil i øvrigt ikke sige noget om, hvornår man i så fald igen kan satse alt på elbiler. Lige nu hedder det sig bare, at ‘overgangen til elektrisk mobilitet’ tager længere tid end forventet.
Ifølge Automotive News har Porsche været alt for aggressive i deres tilgang til elbiler, og det er, hvad man nu betaler prisen for i Zuffenhausen.
Ironisk nok var samme medie for bare ét år siden overbevist om, at elbilerne nok skulle klare sig på egen hånd. Også i verden, hvor forbrændingsmotoren er forbudt.
Men nu citerer samme Automotive News brancheanalytikeren Fabio Holscher fra Warburg Research, og han lægger ikke fingre imellem.
Porsches satsning på elbiler har ifølge analytikere simpelthen været for meget. Omvendt er det ikke ret lang tid siden, at både medier og netop analytikere kritiserede et mærke som Toyota for ikke at gøre nok i elbilernes retning.
Uden at gå for meget i detaljer med kritikken siger Holscher, at Porsche nu er direkte tvunget til at udvikle nye biler med nye forbrændingsmotorer. Og at det kun kan betyde én ting – nemlig en mangedobling af udviklingsafdelingen.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]