Den kommende Porsche Cayenne Electric er skabt med omfattende brug af virtuelle tests, hvor simulationer og VR har aflรธst hundredevis af fysiske prototyper.
Porsche er i gang med at skrive et nyt kapitel i udviklingen af biler. Den fuldt elektriske Cayenne er blevet til gennem en proces, hvor virtual reality og digitale simulationer har spillet en afgรธrende rolle.
I stedet for at bygge og afprรธve et stort antal fysiske prototyper, har ingeniรธrerne arbejdet med digitale udgaver, som allerede i designfasen blev testet pรฅ virtuelle testruter โ fra bytrafik til Nรผrburgring.
Ifรธlge Michael Steiner, vicebestyrelsesformand hos Porsche AG, markerer projektet et skifte: โDette er fรธrste gang, vi gรฅr direkte fra digitale tests til prรฆproduktionsbiler, der ligger tรฆt pรฅ de endelige modeller,โ fortรฆller han.
Virtuelle tests hos Porsche
I de tidlige faser har ingeniรธrerne benyttet VR til at kรธre de fรธrste simulerede ture i Cayenne Electric.
Nรฅr resultaterne skulle bekrรฆftes, skete det pรฅ en nyudviklet testbรฆnk, hvor batteri, drivlinje og ladesystem blev prรธvet under realistiske forhold.
Testbรฆnkens fire synkromotorer kan efterligne alt fra asfaltens friktion til modstanden pรฅ en omgang pรฅ Nรผrburgring.
โVi kan simulere selv smรฅ detaljer som forskellige typer underlag eller hjulspind. Pรฅ Nordschleife kan vi presse bilen helt til grรฆnsen, mens impulser fra den virtuelle prototype sendes ind i testbรฆnken i realtid,โ siger Marcus Junige, ingeniรธr hos Porsche AG.
Resultaterne viser, at simulationerne stort set matcher de efterfรธlgende fysiske mรฅlinger. Det bekrรฆfter ifรธlge Porsche, at teknologien kan reducere bรฅde tid og ressourcer i udviklingsarbejdet.
Mennesket har stadig det sidste ord
Selvom de digitale vรฆrktรธjer har forkortet processen, er testkรธrernes erfaring fortsat uundvรฆrlig. โKun mennesker kan finjustere den sidste balance i kรธredynamikken.
Pรฅ racerbanen, i byen eller offroad โ det er stadig menneskets fรธling, der afgรธr oplevelsen,โ siger Sascha Niesen, Team Leader for Overall Vehicle Testing i Weissach.
Derfor gennemfรธres der fortsat test under ekstreme klimaforhold. Fra 50 graders varme i Death Valley til minus 35 grader i Skandinavien blev alt fra koldstarter til opladning prรธvet af.
I gennemsnit tilbagelรฆgger prรฆproduktionsbilerne over 150.000 kilometer pรฅ fรฅ mรฅneder i forskellige miljรธer.
Klar til serieproduktion
Mรฅlet med udviklingsprogrammet er at bringe Cayenne Electric pรฅ markedet med teknologi, der er testet langt mere effektivt end tidligere generationer.
Kombinationen af VR, kunstig intelligens og fysisk erfaring skal sikre, at bilen leverer bรฅde prรฆcision og driftssikkerhed โ uanset forholdene.
Den nye Cayenne Electric forventes at markere endnu et skridt i Porsches elektriske satsning, hvor digital udvikling bliver en stadig stรธrre del af bilernes rejse fra prototype til produktionsklar model.


