Annonce:

Porsche advarer – stopper salget af elbiler

Porsche bløder så meget på det kinesiske marked, at mærket helt reelt overvejer, om man skal trække sig fra verdens største bilmarked.

Porsche overvejer at stoppet salget af elbilsalg i Kina efter stort salgsdyk og toldproblemer. Topchef Oliver Blume vil dog give en afklaring et par år.

Porsche oplever markant modgang på det kinesiske marked. Salget faldt med 42 procent i Kina i første kvartal af 2025.

Altså når man sammenligner med salget for bare ét år siden. Mærkets direktør Oliver Blume åbner nu for, at Porsche helt stopper salget af elbiler i Kina.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det store fald og usikkerheden om fremtiden presser den tyske bilproducent.

Det kinesiske marked har længe været lukrativt for europæiske luksusbilmærker. Men tiderne skifter hurtigt.

Konkurrencen fra lokale kinesiske bilproducenter er intensiveret markant. De kinesiske mærker tilbyder ofte biler til lavere priser. Det reducerer efterspørgslen på internationale mærker.

Porsche mærker tydeligt den ændrede situation. Hele 2024 var præget af udfordringer for den tyske bilproducent i Kina. Salget faldt med 24 procent sammenlignet med året før. Starten på 2025 viser ingen tegn på bedring for Porsche i regionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En væsentlig faktor i Porsches nedgang i Kina er konkurrencen fra landets egne bilmærker. Xiaomi, kendt for elektronik som mobiltelefoner og internetløsninger, lancerede sidste år firmaets første elbil, SU7.

Den er billigere og har flere hestekræfter end Porsches Taycan og Macan.

Xiaomi SU7 koster omkring 455.000 danske kroner i Kina. Til sammenligning koster en Porsche Taycan cirka 780.000 danske kroner på det kinesiske marked. Det store prisforskel gør Xiaomi til et attraktivt alternativ for mange købere.

Told og konkurrence presser Porsche


Porsches administrerende direktør, Oliver Blume, anerkender konkurrencen. Han ser dog ikke Xiaomi SU7 som en direkte konkurrent.

Blume mener, at SU7 ikke kan sammenlignes med Porsche, når det gælder køreegenskaber. Det udtalte han på biludstillingen i Shanghai.

Udover udfordringerne i Kina rammes Porsche også af handelspolitik. De amerikanske toldsatser på importerede biler påvirker producenten. Porsche har ingen egenproduktion i Nordamerika. Derfor skal alle biler importeres til regionen, som er Porsches største salgsområde.

Disse toldsatser og det svækkede salg i Kina har konsekvenser. Porsche forventer nu en lavere driftsmargin i 2025. Prognosen er nedjusteret til 6,5 procent fra tidligere forventet 10 procent. Det viser den økonomiske usikkerhed, mærket står overfor.

Porsche understreger, at de amerikanske toldsatser kan presse profitten yderligere. Det afhænger af, om EU og USA finder en løsning angående tolden. Virksomheden finder det svært at vurdere de præcise økonomiske effekter for regnskabsåret på nuværende tidspunkt.

Ifølge NTV tøver Porsche med at vurdere, hvordan regnskabårets 2025 ender

Annonce:

– På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at foretage en pålidelig vurdering af effekterne for regnskabsåret.” Det afspejler den usikkerhed, som præger bilindustrien globalt, lyder det fra mærket i Zuffenhausen.

Porsches fremtid på elbilmarkedet

Porsches strategi i Kina adskiller sig fra visse konkurrenter. Producenten har valgt ikke at udvikle eller lancere specialmodeller specifikt til det kinesiske marked. Andre bilproducenter har ellers haft succes med den tilgang.

Det er i lyset af de mange udfordringer, at Oliver Blume sår tvivl om elbilernes fremtid i Kina. Til Automotive News siger Blume, at han nu vil se tiden an.

Annoncer:
Responsiv Iframe

– Vi vil se i løbet af de næste to, tre år, om Porsche stadig eksisterer som et elbilmærke her.

Porsches problemer strækker sig dog langt udover Kina. Men det bunder stadig i elbiler.

Faktisk har tyskerne nu tænkt sig at bruge penge, der egentlig var afsat til ny elektriske biler, på forbrændingsmotorer i stedet. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også