På Nylandsvej i Køge ignorerer bilisterne skiltningen og kører mod ensretningen. Kørslen får politiet til at lange ud efter den hensynsløse kørsel.
At køre mod ensretningen er en alvorlig overtrædelse, der koster en bøde på 2.000 kroner, 500 kroner til Offerfonden og 1 klip i kørekortet.
Alligevel ignorerer et stort antal bilister skiltningen, hvilket har fået politiet til at lange ud med en bøderegn.
Midt- og Vestsjællands Politi har i flere dage været til stede på Nylandsvej i Køge.
Vejen er midlertidigt ensrettet på grund af vejarbejde. Der er i den forbindelse opsat tydelig afspærring og “Indkørsel forbudt”-tavler.
På trods af den klare skiltning har adskillige bilister valgt at blæse på reglerne og køre mod færdselsretningen.
Mindst 33 bilister sigtet på få dage
Politiets færdselsafdeling har været forbi vejen af flere omgange efter talrige anmeldelser fra frustrerede borgere. Hver gang har det resulteret i mange sigtelser.
Alene tirsdag i denne uge blev 17 bilister og en knallertkører stoppet og sigtet for at køre direkte mod ensretningen. En bilist fik desuden en bøde for at køre uden sele.
Mandag blev ti bilister stoppet for den samme forseelse. Det oplyser politikredsen i døgnrapporten.
Sidste fredag blev det til seks sigtelser. Dermed er mindst 33 bilister blevet sigtet på strækningen på få dage.
Under kontrollerne blev to bilister desuden sigtet for at køre uden gyldigt kørekort. Da de kørte i lånte biler, får ejerne nu også en bøde.
Beboere: Vi tør ikke lade vores børn færdes ude
Politiets indsats på stedet sker på en meget alvorlig baggrund. De mange bilister, der kører mod ensretningen, skaber livsfarlige situationer, lyder det fra ordensmagten.
Flere beboere har fortalt politiet, at de ikke længere tør lade deres børn færdes på vejen på grund af den hensynsløse kørsel.
Også de vejarbejdere, der arbejder på strækningen, har udtrykt stor bekymring. De har fortalt, at arbejdet på vejen “indimellem er med livet som indsats”.
To forskellige borgere har desuden rapporteret om episoder, hvor personer er blevet ramt af bilister, der kørte mod ensretningen.
Det er ikke kun bilister, der har det med at gøre negativt opmærksom på deres dårlige opførsel i trafikken.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er hele 370 cyklister i Aarhus blevet sigtet over tre dage for lignende overtrædelser, såsom at køre mod ensretningen og ignorere lyskryds.


