Polestar reddes af Geely med et nyt kæmpelån. På trods af øget salg kæmper mærket med en gæld på 42 milliarder og store underskud.
Polestar har sikret sig et nyt økonomisk åndehul gennem et lån på 3,7 milliarder danske kroner.
Det er Geely Sweden Holdings AB, der træder til med den massive kreditaftale, lyder det i en pressemeddelelse.
Pengene skal hjælpe elbilproducenten med at overleve en periode præget af voldsomme tab og en gæld på over 42 milliarder kroner.
Selvom Polestar har formået at øge salget i år, er den økonomiske virkelighed dyster.
I tredje kvartal steg underskuddet til 2,36 milliarder kroner. Det er en stigning på 13 procent sammenlignet med sidste år.
Polestars elbiler ruller af samlebåndene på Volvo og Geelys fabrikker. Men mærket taber stadig penge på hver eneste bil, de køber og sælger.
Massiv gæld truer Polestars fremtid
I november kom det frem, at selskabet kun har godt 7 milliarder kroner tilbage i kassen. Det nye lån fra Geely er derfor helt afgørende for den fortsatte drift.
– De resterende 300 millioner dollars kræver långivers samtykke baseret på Polestars fremtidige likviditetsbehov, oplyser Polestar i en pressemeddelelse.
Hvad Polestar specfikt skal bruge pengene på, er ikke offentliggjort, andet end at de skal gå til ‘generelle virksomhedsformål’.
Tidligere har det dog været fremme, at Polestar skylder voldsomt mange penge til Volvo.
Krisen kradser også på børsen i New York.
I sidste uge gennemførte Polestar et omvendt aktiesplit for at redde aktien fra afnotering.
Aktiekursen falder trods redningspakke
Aktien var allerede inden da faldet til under én dollar i værdi, hvilket ikke er tilladt på Nasdaq-børsen.
Siden redningsforsøget er aktiens værdi dog faldet yderligere 30 procent. Polestar har dog ikke kommenteret på faldet.
Polestars kamp for overlevelse ligner udfordringerne hos de andre bilmærker med elbiler på programmet.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Ford tabt hele 123 milliarder kroner på deres elbil-satsning.


