På trods af stigende salg har Polestar et rekord-stort underskud på 6,3 mia. kr. i andet kvartal. Problemer med den nye elbil Polestar 3 er den store synder.
Det seneste regnskab fra Polestar afslører, at det kinesiske bilmærke har rekordstore lommesmerter.
De blodrøde tal på bundlinjen skyldes især store problemer med den forsinkede Polestar 3. Det fremgår af bilmærkets regnskab for andet kvartal af 2025.
Det paradoksale er, at Polestars bilsalg i samme periode er steget markant. I løbet af kvartalet solgte mærket lidt over 18.000 elbiler. Det er en stigning på 56 procent.
Alene i Danmark kan man notere sig, at det er lykkes at levere 10.000 biler, mens forretningen har kørt her.
Men det stigende salg er altså langt fra nok til at dække de massive omkostninger.
Forsinket Polestar 3 koster milliarder
En stor del af det historiske underskud kan tilskrives én enkelt bilmodel: den nye SUV, Polestar 3.
Forsinkelser og produktionsproblemer med netop den model har ifølge regnskabet medført et ekstraordinært tab på syv milliarder svenske kroner. Det svarer til cirka 4,55 milliarder danske kroner.
Polestar 3 deler sin tekniske platform med den lige så forsinkede Volvo EX90. En model der allerede har kostet Volvo milliarder af kroner i tab.
Det er altså en bilplatform, der har vist sig at være ekstremt problematisk for begge mærker.
Det nye regnskab afslører en alvorlig situation for elbilproducenten.
Direktør er tilfreds trods pengenød
På trods af de alarmerende tal udtrykker Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, en vis tilfredshed.
– Vores operationelle udvikling i første halvdel af 2025 bekræfter, at vi gør de rigtige ting i et vanskeligt marked, lyder det fra topchefen i en pressemeddelelse.
Han fremhæver, at bilmærket udvider, sælger flere biler og har fokus på omkostningsstyring.
Virkeligheden er dog, at Polestars pengekasse er trods flere lån og indskud fra ejeren, Geely-koncernen, er ved at være presset.
Ved udgangen af det seneste kvartal havde bilmærket, hvad der svarer til 4,4 milliarder tilbage at gøre godt med.
Men i samme periode brugte de 4,7 milliarder svenske kroner (ca. 3 milliarder danske kroner) på driften.
Det indikerer, at der snart er behov for en ny kapitalindsprøjtning.
Mens Polestar kæmper med forsinkelser tab, er detaljerne om mærkets næste store satsning, Polestar 5, allerede begyndt at sive ud.


