Annonce

Polestar fyrer unødvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningerne stiger til den nye Polestar 5, skærer mærket ned på ingeniørstaben i England. Fyringerne rammer flere afdelinger.

Den nye Polestar 5 er lige på trapperne. Samtidig med den kommende lancering foretager mærkets ledelse dog markante nedskæringer.

Bilmærket planlægger at reducere antallet af ingeniører i England markant. Det sker selvom de pågældende medarbejdere har været centrale i udviklingen af den nye bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Reduktionen rammer personale i Polestars forsknings- og udviklingscentre. Det drejer sig specifikt om afdelingerne i Nuneaton, Warwickshire og i Coventry.

De britiske hold af ansatte har ellers haft en afgørende rolle udviklingen af bilen. Især softwareudvikling har været et væsentligt fokusområde for de britiske afdelinger.

Polestar understreger, at der ikke foretages fyringer i Sverige. Bilproducenten vil fortsætte med forskning og udvikling i både Storbritannien og Sverige.

Det oplyser Polestar i en udtalelse til BBC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mærket skriver, at nedskæringerne skal ske ‘på en socialt ansvarlig måde’. Og lige den formulering er de faktisk ikke alene om. Læs mere om det her.

Det kinesisk-svenske mærke arbejder i første omgang på at opnå frivillige aftrædelsesordninger. Fyringer beskrives som den sidste udvej.

Polestar 5: en Grand Tourer med mange hestekræfter

Samtidig er forventningerne til den nye Polestar 5 store. Bilen beskrives som en superbil i GT-format.

Mere efter videoen

Polestar 5 adskiller sig desuden konstruktionsmæssigt fra tidligere modeller. Den er fremstillet i anodiseret aluminium. Samlingerne laves med termohærdende lim i stedet for med traditionelle svejsninger.

Den nye byggemetode skal gøre elbilen lettere. En lavere vægt kan potentielt forbedre bilens rækkevidde og køreegenskaber.

Lanceringen af Polestar 5 finder sted senere i år. Og det med hele 884 hestekræfter og svimlende 900 newtonmeter.

Men for mange af de ingeniører, som var med til at skabe bilen, er fremtiden usikker. De står over for fyringer midt i fejringen af det, der ellers på mange måde er ‘deres’ projekt.

– Desværre bliver der ikke længere brug for hele personalet. Derfor skal vi reducere antallet i forskningsafdelingerne, lyder meldingen.p

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også