Trods fremgang både herhjemme og internationalt er regnskabet stadig blodrødt hos Polestar. I første kvartal forsvandt mere end 1 milliard kr.
Polestar er ikke så gode tjene til at penge. I hvert brænder det svensk-kinesiske mærke flere midler, end de tjener, af.
Og første kvartal af 2025 var ingen undtagelse. Det netop offentliggjort kvartalsregnskab viser, at der mangler 1,24 milliarder danske kroner i kassen.
Underskuddet skal sammenholdes med, at mærket, der i 2017 voksede ude af et racerhold, skylder svimlende 48 milliarder kroner.
Der er dog lys i mørket. For første gang tjener de kinesiske svenske nemlig på at sælge biler. Men det er altså ikke nok til at holde udgifterne i skak.
Fremgangen kommer efter et svært 2024. Hele sidste år endte med et samlet tab omkring 13 milliarder danske kroner. Det fremgik af årsrapporten, som blev fremlagt fredag aften før kvartalsrapporten.
Den nye kvartalsrapport udkom mandag og var forsinket. Rapporten er dog ikke fuldstændig og mangler eksempelvis en balanceopgørelse. Det giver et ufuldstændigt billede af den samlede økonomiske situation.
Polestar økonomi og finansiering
Polestar er fortsat afhængig af ekstern finansiering for at sikre driften. Selskabet lånte eksempelvis 6 milliarder kroner for bare at komme igennem første kvartal.
Efter de nye lån råder Polestar nu over lidt mere end 4,5 milliarder kroner i likvide midler. Pengene skal bruges til at dække løbende udgifter, gæld og investeringer.
Mærket har tidligere overtrådt sine lånevilkår. Det er dog lykkedes Polestar at forhandle nye aftaler på plads med bankerne. Långiverne har accepteret ændrede vilkår for 2024 og første kvartal 2025.
Det drejer sig blandt andet om et syndikeret lån på 950 millioner dollars. Det svarer til cirka 6,56 milliarder danske kroner. Men det er ikke sikkert, at det er nok. I hvert fald ligger mærket fortsat i dialog med sine kreditorer.
Polestar arbejder også tæt sammen mærkets ejer Geely Group. Målet er at sikre ny egenkapital og en finansiering, der kan dække gælden til bankerne.
Fremtiden for Polestars biler
Administrerende direktør Michael Lohscheller ser positivt på fremtiden trods udfordringer. Han mener, at Polestar er på rette vej.
– Vi transformerer vores kommercielle aktiviteter og tager skridt til at reducere vores omkostninger,” fortsætter han.
– Vi sælger flere biler med forbedrede marginer, hvilket resulterer i en stigning i salget på 84 procent, en bruttomargin, der nu er positiv på syv procent, og et faldende nettotab, forklarer direktøren.
Han peger også på et voksende modelprogram.
– Vi har et stærkt og voksende udvalg af attraktive biler og et salgsnetværk, der fortsat udvikles på vores vigtigste markeder, siger Lohscheller.
Han anerkender dog også de nuværende udfordringer.
– Den geopolitiske situation og markedsforholdene er udfordrende, men vi er på rette vej og gør de rigtige ting, afslutter direktøren.
Lohscheller kom i øvrigt til Polestar fra en stilling hos en yderst suspekt bilmærke, der er kendt for både at true journalister. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]