Den nye Polestar 5 er hurtigere end de fleste superbiler. Svenskerne lover 0-100 på 3,2 sekunder, og har nu hentet svensk superstjerne ind til reklamerne.
Polestar har løftet sløret for sit nye flagskib, Polestar 5 – en elektrisk Grand Tourer, der skal udfordre både Tesla og Ferrari på fart, teknik og bæredygtighed.
Med 1.015 Nm og 650 kW svarende til 884 hk er bilen det mest ekstreme, svenskerne nogensinde har bygget.
Bilen er baseret på konceptbilen Precept, som Polestar præsenterede i 2020. Nu er visionen gjort til virkelighed i en produktionsklar model, og resultatet er en firedørs GT, der kombinerer voldsom performance med lav vægt og avanceret konstruktion.
Polestar 5 med limet aluminium og superbilstivhed
Polestar 5 er bygget på en ny platform kaldet Polestar Performance Architecture (PPA). Den består af limet aluminium, hvilket giver en vridningsstivhed på niveau med superbiler – samtidig med lavere vægt end stål.
Chassiset er udstyret med dobbelt wishbone-forhjulsophæng og MagneRide-adaptive støddæmpere, der aflæser vejen 1.000 gange i sekundet.
Med dobbelte elmotorer og et 800 volt elektrisk system sender Polestar 5 effekten direkte til hjulene. 0-100 km/t klares på blot 3,2 sekunder, og topfarten er markant højere end i de fleste elbiler på markedet i dag.
Polestar kalder selv bilen for en “performance Grand Tourer”, der kombinerer rå fart med komfort og effektivitet på lange strækninger.

Alexander Skarsgård bag rattet
I forbindelse med lanceringen har Polestar udgivet en ny film, hvor den svenske Hollywood-stjerne Alexander Skarsgård præsenterer bilen.
Skarsgård har selv kørt Polestar 3 siden 2024 og beskriver i filmen Polestar 5 som “fremtidens elbil med sjæl”.
Filmen, produceret af Polestars eget kreative team, viser bilen i et minimalistisk og filmisk univers, hvor Skarsgårds karakter afslutter med ordene: “Fantastisk. I morgen er ikke død endnu.”
Polestar bruger filmen til at fremhæve mærkets fokus på design, innovation og bæredygtighed – og på at positionere sig som det skandinaviske alternativ til Tesla og Porsche.
Bæredygtighed og skandinavisk design
Ud over de ekstreme præstationer er bæredygtighed et centralt punkt i Polestar 5. Ifølge producenten består 83 procent af bilens aluminium af materiale fra smelteværker, der bruger vedvarende energi. Derudover anvendes 13 procent genanvendt aluminium.
Interiøret er præget af naturfiberkomposit og et letvægtsvæv udviklet af Polestar, som reducerer vægten med omkring 40 procent sammenlignet med traditionel plast.
Polestar 5 forventes at gå i produktion i 2026 og placerer sig i et segment med biler som Porsche Taycan Turbo GT, Tesla Model S Plaid og Lucid Air Sapphire – men med et tydeligt nordisk twist.

