Plugin-hybrider udleder fire gange så meget Co2

Et tysk studie er kommet frem til, at de såkaldt ‘plugin-hybrider’ ikke er grønnere end hverken benzin eller dieselbiler. Nogle gange er hybriden endda mere forurenede. 

I Danmark er der penge at spare på registreringsafgiften ved at købe en plugin hybrid.  Men nu viser et tysk studie foretaget blandt 100.00 plugin-hybrider, at det ikke nødvendigvis er bedre for miljøet. Nogle gange snarre tværtimod, hvis altså ikke plugin-hybriderne oplades regelmæssigt.

Forskerne bag undersøgelsen konkludere også, at regeringer verden over bør undgå at understøtte plugin-hybriderne med afgiftsrabatter.

LÆS OGSÅ: Tysk tuner fjerner Volvos nye hastighedsbegrænser

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Undersøgelsen står i stærk kontrast til den generelle tendens i bilindustri lige nu. Her har især de tyske bilproducenter forelsket sig i plugin-hybriderne, fordi det er en måde, hvorpå de på papiret kan nedbringe deres modelprogrammers Co2-udledning betragtligt.

Dobbelt så meget Co2
Men plugin-vejen er altså ikke den, man skal gå. I hvert fald ikke hvis man skal tro den tyske undersøgelse, der er blevet til i et samarbejde mellem Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research og International Council on Clean Transportation.

Her har man set på data fra mere end 100.00 plugin-hybrider fordelt på 60 forskellige bilmodeller solgt i EU, USA og Kina, skriver Carscoops.

Her fandt man frem til, at bilerne i gennemsnit udledte dobbelt så meget Co2, som producenterne påstod. Både når der blev målt efter den gamle NEDC-skala og den nye WLTP-skala. I de værste tilfælde udledte plugin-hybriderne fire gange så meget Co2, som de står opgivet til.

Forskerne fandt, at pluginhybriderne ofte kørte længere, end deres batterikapacitet kan klare, hvorfor bilernes samlede Co2-udledning stiger.

Rækkeviden på el skal op, hk skal ned.
Forskerne konklusion er klar. Pluginhybridernes rækkevidde på ren el skal op, og antallet af hestekræfter skal reduceres, hvis biltypen skal give mening i Co2-regnskabet. I hvert fald hvis den skal være bedre for miljøet end moderne diesel-og benzinbiler.

Ifølge undersøgelsen skal el-rækkevidden op på et sted mellem 80 og 90 kilometer. I hvert fald når man ser på den tyske vognpark.

Tidligere studie ‘beviste’ det modsatte
Bag undersøgelsen står blandt andre Patrick Plotz. Og netop Patrick Plotz udgav i 2017 en undersøgelse, der talte for plugin-hybriderne. Det er i hvert fald sådan blandt andet Volkswagen udlagde undersøgelsen, da de fortalte verden, at ‘plugin-ejere, der ikke oplader deres biler, er intet andet end en myte’.

Men sådan kan resultaterne fra dengang slet ikke bruges, siger Patrick Plotz til Autonews.

– Dengang så vi udelukkende på antallet af kilometer kørt på strøm. Vi undersøgte ikke afvigelsen fra testcyklussen, og det er her de nye, ikke særligt prangende resultater er kommet frem.

 

 


Reklame: