EU-Kommissionens forslag om årligt bilsyn for biler over 10 år møder hård kritik fra danske politikere i flere partier, der vil stemme nej til det nye krav.
Et nyt forslag fra EU-Kommissionen, som Boosted var det første danske medie der skrev om, kan betyde en markant ændring for danske bilejere.
Forslaget lægger nemlig op til, at biler ældre end ti år skal til syn hvert eneste år.
Både Liberal Alliances Henrik Dahl og De Konservatives Niels Flemming Hansen dog blandt de politikere som er lodret imod kravet.
De mener, at det vil medføre en unødvendig økonomisk byrde for bilejerne.
Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen. Hovedargumenterne er hensyn til både sikkerhed og miljø. Tanken er, at hyppigere syn kan fange flere fejl på ældre biler.
Det vil ifølge kommissionen føre til mere sikre biler på vejene. Samtidig skal det sikre, at bilernes miljøbelastning holdes nede.
Modstanden er dog markant fra flere danske medlemmer af Europa-Parlamentet. De ser ikke forslaget som en fordel for almindelige borgere.
Kritikken går primært på de øgede omkostninger. Et årligt syn vil gøre det dyrere at eje en ældre bil. Mange frygter, at det rammer dem med de laveste indkomster hårdest.
Henrik Dahl fra Liberal Alliance er klar i sin afvisning. Han vil ikke støtte forslaget, når det kommer til afstemning i Europa-Parlamentet.
En betydelig ekstraregning for bilejere
Niels Flemming Hansen fra De Konservative deler den holdning. Han vil heller ikke stemme for forslaget. Han påpeger, at det kan blive en mærkbar ekstraregning for mange danskere.
– Hvis det her bliver vedtaget, kan det betyde en betydelig ekstraregning for mange danskere, siger Niels Flemming Hansen til DR.
Han uddyber sin bekymring.
– Det her risikerer at ramme helt almindelige mennesker hårdt uden nødvendigvis at gøre en reel forskel for trafiksikkerheden.
Mange bilejere kender følelsen af, at et bilsyn kan virke ubelejligt. Især når bilen føles, som om den kører perfekt.
Med det nye forslag kan den tur til synshallen blive en årlig begivenhed. Det gælder for alle biler, som har mere end ti år på bagen.
Den videre proces i EU-systemet
Før forslaget kan blive til lov, skal det gennem en længere proces. Det skal behandles i både Ministerrådet og Europa-Parlamentet.
EU-landenes transportministre har allerede diskuteret forslaget på et møde i Luxembourg. Herfra fortsætter sagen til Europa-Parlamentet.
Her tyder meget på, at forslaget ikke vil blive vedtaget i sin nuværende form. Den danske modstand indikerer, at der venter hårde forhandlinger forude.
Udfaldet er derfor stadig usikkert for de mange danske ejere af ældre biler. De må vente på den endelige afstemning i parlamentet.
Får EU alligevel hæld med at tvinge danske biler igennem syn hvert år, bliver det meget dyrere at være dansk bilist.
Et periodisk syn, som lige nu skal gennemføres hvert andet år, for biler der er ældre end 4 år, koster typisk 400 til 500 kroner.
Som reglerne er i dag, kan veteran-registrerede biler vente 8 år mellem hvert syn. Men det kan EU-reglerne altså også lave om på.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]