Italienske Pagani Automobili S.p.A. har absolut ikke tænkt sig at give slip på hverken forbrændingsmotoren eller de 12 cylindre. Og det er der en god grund til.
Der er lange udsigter til en elbil. I hvert fald fra den del af Modena som italienske Pagani Automobili har hjemme i.
Mærket, der blev grundlagt af Horacio Pagani i 1992, er nået til en meget enkelt erkendelse. Elbilen er simpelthen for tung en pakke. Det selvom mærket har brugt i hvert fald fem år på netop at udvikle en elektrisk superbil.
Men den batteriteknologi, der lige nu er på markedet, gør løsningen for tung. I hvert fald i forhold til den pakke, Pagani kan få ved at fortsætte med V12-motoren.
Det slog Horacio Paganis søn, Christopher Pagani, for nylig fast i et interview med engelske Top Gear.
Den samme udmelding kom hans far Horacio Pagani fast over for Auto Car allerede i sommeren sidste år.
LÆS OGSÅ: Ukendt regel giver mange bilister bøder – men kommune nægter at gøre opmærksom på det
– Vores mål er at skabe noget, der skal være let. Se på Pagani. Hvad du ser du af fællestræk for de biler, vi bygger?. De skal de være lette, forklarer Christopher Pagani.
Stifterens søn understreger, at den nuværende batteri-teknologien ikke er brugbar i den sammenhæng. Det betyder dog ikke, at mærket lægger alle planer om elbiler på hylden.
Faktisk er det lige modsat. I interviewet med Top Gear fik Christopher Pagani nemlig forklaret, at man undersøger muligheden for at købe ‘komponenter’ til elbiler fra den nuværende motorleverandør Mercedes.
Men for nuværende er den 12-cylindrede AMG-motor altså ikke truet. Tilbage i marts var EU da også nødt til at tillade fossilbiler på syntetisk brændstof efter 2035. Ellers ville Tyskland og seks andre medlemslande ikke underskrive nogen ny aftale op området. Læs mere om den historie her.
PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!
Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!