Pagani dropper elbilsplaner: fortsætter med V12-motor


Fire års undersøgelser af elbiler har lært Pagani flere ting. Blandt andet det ikke er vejen at gå.

Det siges, at man ikke må sige nej. før man i det mindste har gjort forsøget. Og når det kommer til elbiler, så har Pagani gjort forsøget, siger mærkets grundlægger Horacio Pagani.

Faktisk har Pagani brugt de seneste fire år på at finde ud at, om det med elbiler kan lade sig gøre. I det mindste nu og her. Men nej. Sådan forholder det sig ikke.

– I 2018 samlede jeg et hold som arbejdede med elbiler, fortæller Horacio Pagani til Autocar i et nyt interview.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Holdet primære opgave var at finde ud af, hvordan Pagani kunne få homologeret – altså godkendt en elbil – rundt om i verden. Især i USA. Men undervejs er man altså stødt på for store udfordringer.

Det handler om vægte og følelser
Især vægten bliver for meget, hvis Pagani skal lave elbiler, siger chefen. Paganis undersøgelser viser da også, at den letteste batteripakke, som vil kunne bruges, vejer 1.323 kilo.

Ses vi til Auto Show?


Og sådan en tung sag gider italienerne ikke. Horacio Pagani bemærker, at batterierne i så fald vil veje mere end det halve, af hvad hele modellen Huayra R gør nu. Noget andet er, at den slags biler, som Pagani bygger, simpelthen vil blive for hurtige på strøm.

– Den store udfordring er at bygge en elbil, der giver den samme fornemmelse som i (vores) normale biler med forbrændingsmotor. Pagani bygger ikke bare biler, der kan køre hurtigt. Oplevelsen – følelsen – er nødt til at følge med også.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Derfor holder Pagani sig til V12’eren. Og fordi mærket fra Modena bygger langt under 10.000 biler om året, kan de formentlig slippe afsted med det. Fornyelig forlængede EU reglen, som undtager nicheproducenter fra de ellers meget strenge emissionskrav, til og med 2035.

Det betyder dog ikke, at italienerne har opgivet udviklingen. Tyve procent af den årlige fortjeneste går til udviklingsprogrammer på fabrikken, siger  Horacio Pagani. Og han drømmer stadig om at lave en elektrisk super som højst vejer 1.300 kilo – i alt!

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk