Annonce:

På 3 minutter bestilte 200.000 elbil der ikke findes

Den nye elbil Xiaomi YU7 udfordrer Tesla Model Y med en lavere pris og længere rækkevidde. 200.000 bestilte bilen i løbet af 3 minutter.

En ny elbil, Xiaomi YU7, får i den grad køberne til at stå i kø.

På kun tre minutter blev der afgivet 200.000 forudbestillinger på bilen, der ifølge kineserne skal være en direkte konkurrent til Tesla Model y.

Bag bilen står tech-giganten Xiaomi. Firmaet er mest kendt for forbrugerelektronik som smartphones. Nu satser de stort på bilmarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Interessen for den nye bil var overvældende fra start. Efter den første time var ordreantallet vokset til 289.000 biler.

Det skriver CarNewsChina.

Xiaomi YU7 er firmaets anden bilmodel. Den følger efter sedanen SU7, som allerede har vist sig populær i Kina.

Bilen er designet til at være større end sin primære konkurrent fra Tesla. Den sigter også efter at tilbyde mere luksus for pengene.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Pris og rækkevidde overgår Tesla

Prisen for basismodellen af Xiaomi YU7 er sat til 253.500 yuan. Det svarer til cirka 243.500 danske kroner. Til sammenligning koster en Tesla Model Y fra 263.500 yuan i Kina.

Basismodellen kommer med baghjulstræk og 320 hestekræfter. Rækkevidden er opgivet til 830 kilometer ifølge den kinesiske CLTC-norm. Det er 240 kilometer mere end Teslas basismodel.

For et højere beløb kan man købe Pro-versionen. Den koster 279.900 yuan, hvilket svarer til omkring 269.000 danske kroner.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Den dyrere model har firehjulstræk og 496 hestekræfter. Rækkevidden for Pro-modellen er oplyst til 770 kilometer.

Sammenlignet med Teslas Long Range-model i Kina er Xiaomis Pro-version mærkbart billigere. Forskellen i pris er betydelig.

Dødsulykke giver ridser i lakken

Bilens design har fået opmærksomhed. Nogle iagttagere mener, at den deler træk med en Ferrari Purosangue. Andre peger på, at fronten minder om en McLaren.

Mere efter annoncen:

Indvendigt oplyses det, at alle modeller er udstyret med sæder i nappalæder. Det er et materiale, som ofte er forbeholdt dyrere biler.

Xiaomis første elbil, sedanen SU7, har allerede klaret sig godt. Den har på det kinesiske marked solgt bedre end Teslas modeller.

Mere efter disse links:

Firmaets administrerende direktør forventer endnu større succes for den nye SUV. Forudsigelsen lyder, at YU7 vil sælge tre gange så godt som SU7.

Xiaomis aggressive indtog på bilmarkedet har dog allerede givet kineserne ridser i lakken. Lanceringen af YU7 måtte udskydes på grund af en dødsulykke i SU7-modellen.

Ligesom flere ejere har klaget over bremser, der ikke virker. Andre blev snydt for mere end 600 hestekræfter. Det kom Xiaomi dog hurtigt til at fortryde. Læs mere om det her.

Mere efter annoncen:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også