Hvordan man end vender og drejer det, er bilproduktion en belastning for miljøet. Også når det kommer til elbiler. Men med genbrug vil Mercedes opveje noget af ‘svineriet’.
Over end 96 procent af de vigtige metaller. Så meget håber Mercedes at kunne genanvende, når et elbilsbatteri har aftjent sin værnepligt. Og faktisk er man klar til at bruge milliarder af kroner på at få det til at lykkes.
I hvert fald har mærket tænkt sig at bygge en fabrik, som kun skal tage sig af udtjente batterier fra plugin-hybrider og egentlige elbiler.
Det oplyser Mercedes-Benz i en pressemeddelelse.
Tyskerne regner med, at den nye fabrik er klar allerede næste år. Og når den er det, vil Mercedes’ medarbejdere her kunne optimere forarbejdningen af de udtjente lithium-ion-batterier. På den måde vil man kunne genanvende langt størstedelen af de vigtige og meget dyre metaller som hvert bilbatteri består af.
– Hos Mercedes-Benz arbejder vi målrettet for at blive endnu bedre og endnu mere effektive, når det gælder genanvendelse af vores mest værdifulde ressourcer. Med vores nye fabrik i Kuppenheim bliver det muligt for os at genanvende mere end 96 procent af materialerne i de brugte batterier, siger Jörg Burzer, medlem af bestyrelsen hos Mercedes-Benz for produktion og forsyning.
Når fabrikken er bygget, vil den kunne forarbejde 2.500 ton batterimateriale om året. Nok til at give nyt liv til 50.000 Mercedes-modeller på årsbasis. Og hvis ikke batterierne kan genanvendes i nye biler, kan de gøre nytte andre steder.
Eksempelvis som lagre for overskudsstrøm på Mercedes’ fabrik i Sindelfingen. Det er her, Mercedes producerer flagskibet S-Klasse. Foruden E-Klassen og SUV’en GLC.